- Autoritatea de concurență din Marea Britanie acuză Google de tactici anticoncurențiale pe piața de publicitate
- Progrese semnificative în înțelegerea depresiei
- Salvarea pădurilor presupune mai mult decât a planta copaci
- Sérgio Mendes, legenda braziliană a bossa nova, a murit la vârsta de 83 de ani
- Cel mai rapid supercomputer din lume își depășește limitele
“Școala nouă de regie a desființat meseria de compozitor de muzică de film”
Prezent în studioul Radio Clasic România, compozitorul Adrian Enescu a acordat un interviu doamnei Irina Hasnaș. Domnul Adrian Enescu a povestit despre experiențele pe care le-a avut de-a lungul timpului lucrând la diverse proiecte. Vorbind despre noua generație a regizorilor de film, muzicianul Adrian Enescu a declarat: "Cu mare regret spun că în România şcoala nouă de regie a desfiinţat meseria de compozitor de muzică de film. Ţi se cer doar câte un minut şi jumătate de muzică pentru generice. Asta nu e muzică, aşa poţi lua o ilustraţie muzicală. Se ajunge la situaţia ridicolă de a da premiu pentru 90 de secunde de muzică. Pentru ultimul film făcut cu dl Dan Pița (Chira Chiralina), producătorul mi-a cerut şapte minute de muzică. A dus muzica la un studio unde un băiat şmecher, fără studii, cu mimetismul producţiei de film americane, a "editat" punând doar primele 30 de secunde din ce am scris în buclă. Nici măcar nu a avut curiozitatea să asculte restul. Muzica a devenind redundantă, ridicolă, sugerând o lipsă de imaginaţie a compozitorului.
Dar există și reversul: Am făcut acum un film "Discordia" cu un regizor tânăr de 22 de ani, un film minimalist cu două personaje care discută într-o casă. Soluţia ca să pot pătrunde în această aventură minimalistă a fost să apelez la muzica concretă.Am construit "poduri" de 5-20 de secunde legând muzica de zgomotele reale. M-am bucurat foarte mult că regizorul a acceptat această combinaţie a sunetului real cu muzicalul sub "pălăria" muzicii concrete."
Întrebat despre implicarea sa în proiectele de jazz, Adrian Enescu a spus: "Eu sunt un compozitor de jazz atipic jazzului pentru că vin din muzica simfonică. Încerc să consemnez cât mai multă informaţie în improvizaţie, ceea ce îngrădeşte improvizaţia. Nu este jazz clasic, este o construcţie muzicală. Mulţi compozitori de muzică simfonică au iubit jazzul. De exemplu Stravinski a scris muzică de jazz, Şostakovici, Darius Milhaud, etc…"
Un domeniu muzical foarte important pe care compozitorul Adrian Enescu l-a abordat în cariera sa este muzica electronică. "Un compozitor trebuie să încerce să scrie cât mai multe genuri. De altfel, jazz-ul a făcut primele piese de muzică spectrală. Întotdeauna am spus că dacă în secolul 17 se inventa sintetizatorul atunci Bach, Vivaldi, Purcell, John Dowland, Vivaldi, Handel, scriau pentru sintetizator. Ca dovadă, când Robert Moog a inventat sintetizatorul, primele piese cântate pe el au fost preludii şi fugi de Bach. Muzica electronică, prin calculator şi descoperirea MIDI-ului, a evoluat enorm dar factorul uman nu poate fi înlocuit Într-o orchestră simfonică sunt de, exemplu, 12 violonişti şi fiecare mişcă arcuşul altfel. De aceea ca programator trebuie să programezi cât mai "prost" calculatorul, pentru a umaniza informaţia."
Interviul a fost realizat de Irina Hasnaș