Scandal internațional după ce Ion Țiriac a premiat medaliații români cu mașini Hyundai

Getting your Trinity Audio player ready...

Comitetul Olimpic Internațional cere explicații de la COSR după un eveniment organizat de Fundația Țiriac, care a inclus folosirea simbolurilor olimpice fără acordul sponsorului oficial

Medaliații români de la Jocurile Olimpice de la Paris 2024 au fost răsplătiți de Fundația Țiriac cu autoturisme Hyundai, într-un gest generos care a stârnit un scandal internațional de proporții. Cel mai bogat român, Ion Țiriac, a făcut un efort financiar de peste un milion de euro pentru a premia sportivii, însă acțiunea sa a generat nemulțumiri profunde din partea sponsorului oficial al Comitetului Olimpic și Sportiv Român (COSR), compania japoneză Toyota.

Deși Toyota promisese încă din iarnă că va oferi mașini sportivilor medaliați, compania a amânat organizarea unui eveniment dedicat până după încheierea Jocurilor Olimpice. În acest context, Ion Țiriac a decis să organizeze propria ceremonie de premiere, oferind sportivilor români autoturisme Hyundai, rivalizând astfel cu sponsorul oficial. La festivitatea organizată de Țiriac au fost prezenți toți sportivii, dar și șefii COSR, iar simbolurile olimpice au fost afișate, în ciuda faptului că utilizarea acestora este permisă doar partenerilor oficiali ai Comitetului Olimpic Internațional (CIO).

Reprezentanții Toyota au considerat că parteneriatul lor cu COSR nu a fost respectat și că au fost favorizați competitorii, acuzând o lipsă de profesionalism din partea Comitetului. Ca urmare a acestei situații, CIO a cerut explicații de la București și l-a convocat pe Mihai Covaliu, președintele COSR, pentru o discuție.

Mihai Covaliu a încercat să clarifice situația, afirmând că nu putea împiedica pe Ion Țiriac sau pe oricine altcineva să ofere premii sportivilor și că nu a girat folosirea simbolurilor olimpice într-un eveniment privat. De asemenea, Covaliu a subliniat că a participat la eveniment în calitate de fost sportiv, nu ca președinte al COSR. În urma acestui scandal, COSR a emis un comunicat prin care s-a distanțat de acțiunile Fundației Țiriac și a reafirmat valoarea parteneriatului cu Toyota, pe care l-a descris drept „un sponsor excepțional”.

Situația tensionată a evidențiat importanța respectării parteneriatelor oficiale și a creat un precedent delicat în relațiile dintre sponsori și comitetele olimpice naționale.