Reglementări noi pentru gestionarea epidemiilor

Getting your Trinity Audio player ready...

România are un nou regulament privind gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii și a riscurilor asociate acestora. Noul regulament, aprobat prin ordinul ministrului Sănătății (nr. 3.643/2024), a fost publicat miercuri în Monitorul Oficial și stabilește cadrul pentru gestionarea de către Ministerul Sănătății a acestor situații critice.

Ministerul Sănătății este desemnat autoritatea responsabilă cu rol principal în managementul riscurilor generate de epidemii, în timp ce Ministerul Afacerilor Interne va avea un rol secundar. Alte ministere vor avea responsabilități pe domenii specifice de acțiune.

Conform regulamentului, Ministerul Sănătății va gestiona tipurile de risc asociate cu: epidemii cauzate de inundații, epidemii rezultate din seisme și epidemii apărute în urma epizootiilor/zoonozelor. „Managementul situațiilor de urgență generate de epidemii constă în identificarea, înregistrarea și evaluarea tipurilor de risc și a factorilor determinanți ai acestora, înștiințarea factorilor interesați, avertizarea, alarmarea, limitarea, înlăturarea sau contracararea efectelor negative produse ca urmare a manifestării factorilor de risc”, se specifică în document.

Regulamentul stabilește și criteriile pentru declararea unei epidemii, cum ar fi notificarea unui județ afectat despre un eveniment care depășește capacitatea de gestionare locală, extinderea ariei geografice afectate, apariția unei boli transmisibile severe, creșterea severității evenimentului sau o boală cu fatalitate mare, creșterea interesului public sau mediatic, afectare națională și necesitatea de măsuri sporite, sau declararea de către OMS a unei urgențe de sănătate publică de importanță internațională (USPII).

Regulamentul prevede trei niveluri de activare a răspunsului:

  1. Nivelul 1: Evenimentul este potențial, nedovedit/neconfirmat.
  2. Nivelul 2: Evenimentul este controlabil.
  3. Nivelul 3: Evenimentul necesită resurse suplimentare.

Răspunsul în caz de risc de epidemie va fi coordonat de Centrul Operativ pentru Situații de Urgență al Ministerului Sănătății (COSU-MS), pe baza unei analize a riscului și a prioritizării resurselor. Scenariile de impact vor fi elaborate pentru a asigura o gestionare eficientă.

Principalele amenințări identificate în caz de epidemie includ afectarea sănătății unui număr mare de persoane, în special din categoriile vulnerabile, un număr mare de decese într-un timp scurt, și suprasolicitarea sistemului medical.