PSD și AUR, lideri în cheltuieli pentru promovare înaintea alegerilor

Getting your Trinity Audio player ready...

O analiză realizată de Expert Forum (EFOR) arată că PSD și AUR au fost cele mai active partide în privința cheltuielilor pentru promovare înaintea alegerilor parlamentare și prezidențiale din 2024. În luna august, PSD a alocat 12,3 milioane de lei pentru presă și propagandă, suma reprezentând 81% din cheltuielile totale ale partidului în acea lună. Aceasta marchează cea mai mare sumă lunară investită în acest tip de activități din ultimii ani, cu excepția lunii decembrie 2022, când s-au făcut cheltuieli pentru achiziții imobiliare.

AUR a cheltuit cei mai mulți bani pentru promovarea pe Facebook, cu o investiție de aproximativ 1,2 milioane de lei în reclame politice și electorale în perioada iulie-octombrie 2024. Totodată, PSD a dominat cheltuielile pe Google Ads, investind aproape un milion de lei în campanii care au promovat candidatul prezidențial Marcel Ciolacu și politicile de reindustrializare. Fondurile pentru aceste cheltuieli provin în principal din subvențiile oferite de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) din bugetul de stat. Conform EFOR, până în luna octombrie 2024, AEP a transferat 264 de milioane de lei către șase partide politice dintr-un total de 314 milioane de lei alocați pentru acest an. PSD și AUR au utilizat aceste subvenții pentru a-și susține campaniile de promovare, dar au beneficiat și de contribuții din partea susținătorilor, în special în lunile anterioare începerii oficiale a campaniilor electorale.

Până la finalul lunii august, partidele au cheltuit 263 de milioane de lei, cu unele depășind sumele primite: AUR (246%), USR (184%), PNL (150%), și PSD (116%). Acest lucru este posibil datorită posibilității de a folosi fonduri economisite din lunile anterioare, fără restricții de cheltuieli lunare.