Pandemia a dus preţurile la transportul maritim de marfă la un nivel record

Preţurile la containerele maritime au atins un nivel record la 18 luni după pandemia de coronavirus, care a perturbat lanţurile logistice în domeniul transportului maritim şi a dus cererea la un nivel record, scrie Agerpres.ro

„Practic rămânem fără nave şi containere goale”, a declarat Alan Murphy, preşedintele firmei de consultanţă Sea Intelligence. „Există un deficit uriaş de containere goale, care sunt în locul nepotrivit, sunt blocate în porturi şi nu în Asia, unde să fie gata pentru a fi încărcate”, a adăugat Murphy.

Indicele Freightos Baltic Index (FBX), un indicator de referinţă cu privire la costul transportului unui container de marfă pe marile rute de shipping, s-a triplat în decurs de un an ajungând la 7.000 de dolari (5.900 de euro) pentru o călătorie din China spre coasta de vest a SUA. Costul unei călătorii spre Europa a depăşit 10.000 de dolari, comparativ cu doar 1.600 de dolari în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Alan Murphy spune că această situaţie fără precedent a agravat necazurile din ultimii zece ani, care în opinia sa au fost „nefavorabili pentru companiile de shipping”. Din cauza supracapacităţii existente în sector, „companiile au pierdut bani de fiecare dată când au transportat un container”.

Pandemia de Covid-19, care iniţial a paralizat practic transportul maritim mondial, a provocat „o scădere fără precedent a cererii” în industria de shipping, susţine Didier Rabattu, de la Lombard Odier Investment Managers.

În rândul consumatorilor americani şi europeni s-a înregistrat, însă, o tendinţă diferită. Blocaţi în case în timpul carantinei, aceştia au încetat să mai cheltuie bani la restaurante şi pentru a merge în vacanţă şi, în schimb, şi-au folosit fondurile pentru a achiziţiona produse manufacturate, majoritatea importate din Asia.
 
„Imaginaţi-vă câte televizoare puteţi cumpăra în schimbul unei excursii la schi timp de o săptămână pentru patru persoane”, spune Paul Tourret, directorul Institutului francez de economie maritimă (ISEMAR).