- Cum să prepari cea mai sănătoasă cafea
- În ciuda interdicției, Italia pregătește terenul pentru dezvoltarea reactoarelor nucleare
- Gigi Becali, pe listele AUR la alegerile parlamentare
- Criminalitatea în Occident, o provocare în creștere
- Promenada împărătesei Sissi și reabilitarea cădițelor cu apă termală la Băile Herculane
O greșeală din partitura operei ”Spărgătorul de nuci” a trecut neobservată 130 de ani
Un muzician american a consultat arhivele manuscriselor lui Ceaikovski și a descoperit că un scurt pasaj din “Dans chinez” din opera “Spărgătorul de nuci” trebuia cântat cu instrumente diferite, scrie Le Figaro. Totul a plecat de la o mică greșeală de transcriere a partiturii, iar aceasta a trecut neobservată mai mult de un secol.
John Stubbs, în vârstă de 68 de ani, violonist al Orchestrei Simfonice din San Diego şi director muzical al California Ballet Company, a descoperit în arhivele manuscriselor lui Piotr Ilici Ceaikovski că o mică eroare de transcriere s-a strecurat în partitura “Spărgătorul de nuci”, opera emblematică post-romantică a compozitorului rus. Aceasta a trecut neobservată mai mult de un secol.
Câteva măsuri din tema Ceaiului – în mod obişnuit numit “Dansul chinez” – din actul II, au fost compuse original pentru două flaute şi nu pentru unul şi un piccolo, cum este ea interpretată astăzi.
“A fost sub nasul nostru de mai mult de 100 de ani”, a comentat muzicianul pentru San Diego Union-Tribune, după ce a publicat descoperirea sa pe site-ul grupului de studiu Tchaikovsky Research. Detaliul are în vedere câteva secunde din “Dans chinez” şi este aproape nedetectabil la ascultare.
Pentru John Stubbs este evident că fiecare operă ar trebui să fie interpretată cât mai fidel, aşa cum a creat-o artistul. În cazul “Dansului chinez”, dacă schimbarea instrumentelor nu bulversează prea mult bucata, secţiunea ar avea un ton diferit.
“Piccolo adaugă această claritate cu care suntem obişnuiţi. Două flaute l-ar face mai sumbru”, a explicat istoricul Betsy Schwarm pentru San Diego Union-Tribune. California Ballet Company – condus de John Stubbs – ar trebui să interpreteze această versiune, mai autentică, a operei de acum şi până la sfârşitul anului, dacă condiţiile sanitare o permit