- Marcel Ciolacu, desemnat premier de Klaus Iohannis
- Cine este Crin Antonescu?
- Acord între PSD, PNL, UDMR și Grupul Minorităților Naționale. Crin Antonescu candidat comun la prezidențiale
- Blocaj în negocierile pentru formarea noului guvern
- La 35 de ani de la Revoluție, dosarul crimelor din acele zile zace în justiție
O echipă de români produce singura bicicletă din bambus laminat din lume
Veltra este visul unui român care și-a propus, în 2012, să creeze o bicicletă eco din bambus, accesibilă ca preț. După mulți ani de muncă, echipa a primit confirmarea că bicicleta lor este singura din lume din bambus laminat.
Prima postare de pe pagina de Facebook a companiei Veltra Bikes este o fotografie cu un bărbat care merge lângă o bicicletă cu cadru de bambus, în formă de diamant, și cu roți subțiri. Textul anunță că echipa a primit confirmarea Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) că este prima bicicletă din bambus laminat din lume.
Însă, până aici, au fost mulți ani de muncă. Ideea de a crea o bicicletă din bambus a început să capete contur în mintea lui Sabin Dimian în 2012, după ce a văzut într-o revistă că o companie din America producea unele pe care le vindea cu 6.000 de dolari. Scopul lui a fost să creeze o bicicletă din bambus care să aibă un preț mai accesibil, să nu necesite operațiuni de întreținere, să fie eco și să aibă un design retro.
Și-a dezmembrat bicicleta, i-a pus un cadru rotund din bambus, pe care l-a legat cu sfoară și așa a obținut primul prototip. Era un procedeu folosit prin anii 1894, în Anglia, însă problema bicicletelor obținute în acest mod, așa cum au constatat și Sabin și Ion Morozan, partenerul său de afacere, era că nu erau rezistente.
După ce au încercat mai multe variante de cadre de bicicletă, printre care unele modele care erau foarte greu de produs sau care nu inspirau un sentiment de siguranță, și-au dat seama că problema era în altă parte: la materialul din care e făcut cadrul.
„Noi am ales lemnul de bambus datorită proprietăților sale unice de absorbție a vibrațiilor drumului. Practic, mersul cu o astfel de bicicletă este mult mai confortabil în comparație cu o bicicletă normală. De asemenea, bambusul are o rezistență similară cu cea a oțelului și este un material foarte ușor. Fiindcă bambusul este o iarbă, acesta poate fi recoltat în fiecare an și nu necesită replantare, spre deosebire de un arbore care are nevoie de 10 ani pentru a ajunge la maturitate. În plus, bambusul este cu 25-35% mai rezistent în comparație cu stejarul/arțarul folosit de majoritatea competitorilor noștri”, a explicat antreprenorul pentru Green Report.
Mai mult, spre deosebire de aluminiu, oțel sau carbon, care poluează în timpul fabricației, bambusul este un material ecologic, pe care trebuie doar să-l recoltezi.
Până să descopere tipurile de bambus care întrunesc toate caracteristicile necesare construiri unei biciclete, Sabin și echipa sa au testat câteva zeci, din cele 1.400 de specii – câte există. S-au oprit până la urmă la un tip de bambus, apoi au folosit fâșii din acesta, pe care le-au presat printr-un procedeu special. Pentru un cadru de bicicletă se pot utiliza și 14 straturi de furnir de bambus.
„În interiorul lemnului de bambus găsim mii de fibre de lignin, care au formă asemănătoare cu cea a unui pai, fiind goale în interior. Datorită acestor caracteristici, vibrațiile produse în timpul pedalării sunt atenuate și absorbite în totalitate de aceste fibre, făcând mersul cu o astfel de bicicletă mult mai confortabil”, a mai explicat Sabin.
Pentru a rezista în ploaie, soare, căldură, frig sau chiar și la sarea de pe șosele, iarna, cadrul bicicletei este tratat cu o soluție adezivă specială ce oferă o rezistență sporită. La final este aplicat un lac în mai multe straturi, care îi oferă rezistență la apă, dar și aspectul lucios.
Când a găsit formula perfectă, echipa Veltra a început să producă bicicletele din bambus laminat în grajdul pe care antreprenorul l-a transformat de la începutul experimentelor sale în atelier. Bicicletele, care cântăresc între opt și zece kilograme – în funcție de dimensiune -, sunt realizate 100% manual, în localitatea Bănești, județul Prahova. O bicicletă nouă ia naștere în aproximativ 20 de ore, iar compania are șase angajați pentru partea de producție. În afară de bambus, care vine dintr-o zonă din China, din păduri certificate, restul componentelor sunt importate de la producători de renume din Germania, Franța, Belgia și Portugalia.
Înainte de lansarea pe piață, produsul românesc a fost testat într-un laborator din Anglia, unde marii producători își testează bicicletele și componentele. Bicicleta Veltra a fost probată câteva săptămâni la 100.000 de cicluri, cu o forță de apăsare de 130 de kilograme pe fiecare pedală, ceea ce simulează 20 de ani de pedalat normal. La final, bicicleta din bambus laminat a primit toate certificările care atestă siguranța ei.
Cu timpul, după mulți ani de muncă și 35.000 de euro investiți din fonduri proprii, au început să apară și validările. În 2017, startup-ul a fost unul dintre câștigătorii competiției Europene de Inovație în Transport și a fost premiat de Maja Bakran, director general al Comisiei Europene. În 2018, a câștigat finala pe țară a concursului Power Up și a reprezentat România la una dintre cele mai mari competiții din Europa Centrală și de Est. Anul acesta, echipa a câștigat primul loc la concursul de antreprenoriat Climate-Smart Entrepreneurship, organizat de Banca Mondială, din cele 350 de start-up-uri înscrise la nivel mondial.
Acum, strat-up-ul – al cărui nume este un acronim din Velo + Transport – lucrează la conceperea unei biciclete cu cadru din bambus laminat cu mai multe viteze și a uneia electrice.
„În acest moment suntem în faza de prototipare cu modelul electric, etapă în care testăm diferite materiale și componente”, au spus reprezentanții Veltra pentru Green Report.
Bicicleta cu o singură viteză este disponibilă în trei mărimi (S, M și L) și costă 1.200 de euro, bani ce pot fi achitați și în rate.
sursa: green-report.ro