Ministrul Educației: „Rezultatele la testele PISA nu sunt încurajatoare.”

“Avem nevoie de profesori motivați și de manuale inspiraționale”

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat într-o conferință de presă că rezultatele recente ale testelor PISA sunt îngrijorătoare și că problemele legate de transferul de competențe în învățământul preuniversitar trebuie recunoscute și abordate rațional. Totodată, oficialul a anunțat că planurile cadru pentru liceu vor fi puse în dezbatere publică la sfârșitul lunii ianuarie.

Ministrul a subliniat că educația ar trebui să pună un accent mai mare pe transferul de competențe. „În zona preuniversitară, contează enorm ce competențe transferăm elevilor. Competențele înseamnă cunoștințe declarative (ce știm să spunem), cunoștințe procedurale (ce știm să facem) și valori”, a explicat Daniel David.

El a atras atenția asupra tendinței din sistemul de învățământ de a pune un accent disproporționat pe componenta teoretică, în detrimentul valorilor și al cunoștințelor aplicative. Ministrul a subliniat că teoria, dacă este bine concepută, poate oferi sens, cultură și o mai bună reziliență la manipulare și conspiraționism.

Rezultatele testelor PISA: un semnal de alarmă

Rezultatele slabe ale testelor PISA evidențiază carențe în transferul de competențe. „Trebuie să recunoaștem că avem o problemă. Este o problemă legată de modul în care pregătim elevii să aplice ceea ce învață”, a declarat ministrul, adăugând că soluția constă în motivarea profesorilor, modernizarea metodelor de predare și actualizarea curriculumului.

Profesorii motivați – o prioritate

Ministrul Educației a punctat că pentru a atrage absolvenți bine pregătiți către sistemul de învățământ preuniversitar, este esențial să fie oferite salarii competitive și condiții motivante. „Avem nevoie de profesori bine pregătiți și motivați, iar salariul trebuie să reflecte rolul lor în societate”, a spus el.

Planurile cadru pentru liceu, în dezbatere publică

Daniel David a anunțat că la sfârșitul lunii ianuarie planurile cadru pentru liceu vor fi puse în dezbatere publică. Procesul va include consultări online, feedback din partea asociațiilor profesionale și patru întâlniri în marile centre universitare din București, Cluj, Iași și Timișoara.

„Vreau să pornesc de la o bază solidă – propunerile existente, expertiza internațională și discuțiile cu consilierii mei. Dacă sunt idei bune, sunt dispus să regândim planurile”, a declarat ministrul.

Ministrul a evidențiat și rolul important al manualelor în procesul educațional. „Un manual bun este acela care stârnește curiozitatea elevului. Dacă un elev deschide manualul și își dorește să citească mai departe decât lecția impusă, înseamnă că acel manual este inspirațional”, a explicat Daniel David.

Ministrul și-a exprimat speranța că reformele propuse vor contribui la formarea unor absolvenți de liceu bine pregătiți, capabili să aplice ceea ce învață și să facă față provocărilor lumii moderne. „În final, ceea ce ne interesează este să generăm absolvenți valoroși, pregătiți pentru viață”, a concluzionat Daniel David.