Instituțiile statului român se contrazic în aplicarea scanțiunilor internaționale Rusiei

Getting your Trinity Audio player ready...

Un raport recent al Curții de Conturi scoate la iveală deficiențe majore în colaborarea dintre instituțiile desemnate să implementeze sancțiunile internaționale împotriva Rusiei și Belarusului, în contextul invaziei ilegale a Ucrainei. Controlul a evidențiat o lipsă de coordonare și colaborare eficientă între autoritățile statului, inclusiv Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerul Afacerilor Externe (MAE), fapt ce pune în pericol aplicarea corespunzătoare a legislației europene privind sancțiunile.

Probleme legislative și colaborare deficitară între ANAF și MAE

Raportul detaliază că, în perioada 2022–2023, ANAF a formulat mai multe propuneri pentru actualizarea și modificarea legislației naționale, în special Ordonanța de Urgență nr. 202/2008, care reglementează aplicarea sancțiunilor internaționale. Cu toate acestea, aceste propuneri nu au fost aprobate de toți factorii decizionali, punând în pericol aplicarea sancțiunilor UE.

O problemă esențială identificată a fost colaborarea deficitară dintre ANAF și MAE. În cadrul acordării derogărilor de la sancțiuni, ANAF a solicitat avizul MAE pentru conformitatea cu dreptul internațional, conform articolului 8 din OUG 202/2008. MAE a răspuns că acest aviz nu era necesar, având în vedere că sancțiunile sunt aplicabile direct prin Regulamentul UE nr. 269/2014, care vizează măsurile restrictive împotriva acțiunilor ce amenință integritatea teritorială a Ucrainei.

Acces limitat la informații financiare critice

Un alt aspect important semnalat de Curtea de Conturi este lipsa accesului Direcției Generale de Informații Fiscale la conturile deschise de contribuabili la Trezoreria Statului. Această situație a fost raportată de multiple ori de ANAF, dar și de alte instituții publice cu atribuții de cercetare penală, fără a se soluționa până în prezent. Inspectorii consideră acest acces esențial pentru o implementare eficientă a măsurilor de înghețare a fondurilor și resurselor economice ale celor sancționați.

Principalele concluzii ale Curții de Conturi subliniază necesitatea urgentă de clarificare și actualizare a legislației naționale în domeniul sancțiunilor internaționale. Inspectorii au identificat următoarele vulnerabilități:

  1. Cadrul legal național, reglementat prin OUG nr. 202/2008, nu delimitează clar competențele și responsabilitățile instituțiilor implicate în aplicarea sancțiunilor internaționale.

  2. Structurile responsabile de înghețarea fondurilor și resurselor economice nu au clarificate atribuțiile pentru punerea în aplicare a regulamentelor UE, în lipsa unui ordin explicit al președintelui ANAF.

  3. Lipsa unei coordonări eficiente între instituțiile implicate, în special între ANAF și MAE, poate duce la aplicarea inadecvată a legislației europene privind sancțiunile.

Curtea de Conturi recomandă o modificare urgentă a OUG nr. 202/2008 pentru a se asigura conformitatea cu normele europene și pentru a preveni riscul neaplicării sau aplicării inadecvate a sancțiunilor internaționale împotriva Rusiei și Belarusului.