Industria alimentară din România, reprezentată modest în topul exportatorilor din 2023

Getting your Trinity Audio player ready...

Potrivit unei analize recente, doar opt companii din industria alimentară românească au reușit să se claseze în top 500 al exportatorilor din 2023, un clasament dominat de sectorul auto și traderii de cereale. În ciuda unei creșteri semnificative a exporturilor de alimente, industria alimentară continuă să se confrunte cu dificultăți în competiția cu sectoare puternice, precum cel auto sau energetic, relevă datele consultate de Ziare.com.

Exporturi modeste în comparație cu alte industrii

Conform analizei, exporturile de alimente ale României, excluzând cerealele, animalele vii și semințele, au atins circa 3 miliarde de euro în 2023, din care primii opt exportatori din industria alimentară reprezintă aproximativ 20-30%. Această pondere modestă subliniază provocările cu care se confruntă sectorul alimentar, inclusiv capacitatea limitată de producție și concurența puternică din partea altor industrii.

Principalii jucători din industrie

Cel mai mare exportator de produse alimentare din România în 2023 a fost Fabrica de Lapte Brașov, producătorul lactatelor Olympus, care s-a clasat pe locul 186 în clasamentul general și este singura companie din sectorul alimentar inclusă în primii 200 de exportatori. Alți jucători importanți din industrie includ AAylex One, producătorul cărnii de pui Cocorico, și companii precum Convenience Prod (produse din carne), Star Foods EM (snackuri), Transavia (carne de pui), Danone (lactate), Alka (snackuri) și Agricola International (carne de pui și mezeluri).

Deficitul comercial în creștere

Deși sectorul alimentar a înregistrat o creștere a producției și a exporturilor, România continuă să se confrunte cu un deficit comercial semnificativ în ceea ce privește produsele alimentare. În 2019, acest deficit era de 4,1 miliarde de euro, iar până în 2023, a crescut cu 53%. Creșterea importurilor arată că, deși industria locală progresează, producătorii nu reușesc să acopere integral cererea internă, ceea ce afectează echilibrul comercial al țării.

Industria alimentară românească trebuie să facă față provocărilor legate de capacitatea de producție, modernizarea infrastructurii și competitivitatea internațională, pentru a-și consolida prezența în topul exportatorilor și a reduce deficitul comercial pe termen lung.