- Cum să prepari cea mai sănătoasă cafea
- În ciuda interdicției, Italia pregătește terenul pentru dezvoltarea reactoarelor nucleare
- Gigi Becali, pe listele AUR la alegerile parlamentare
- Criminalitatea în Occident, o provocare în creștere
- Promenada împărătesei Sissi și reabilitarea cădițelor cu apă termală la Băile Herculane
FOTO | Cum arată expoziția de mașini istorice de la Muzeul Național de Artă Contemporană
La MNAC, muzeul din Palatul Parlamentului, s-a deschis o expoziție numită ”Socialistele orașului” unde sunt expuse mașini de colecție și motociclete produse între 1961 și 1989. Printre exponate se numără un autobuz superb produs acum jumătate de secol, o Volgă din 1961, un Oltcit ”Special” din 1986, camionete militare, motociclete de miliție și un Volkswagen 1200 portocaliu utilizat în anii 70 de ONT pentru servicii de rent-a-car. Expoziția organizată de Retromobil Club este deschisă până duminică inclusiv.
Printre automobilele expuse se mai numără: un Aro 243 de culoare verde ”repatriat” din Franța, un autobuz TV din 1971 folosit pentru transport marfă, dar și o Dacia 2000 care a fost folosită și de Ceaușescu.
Mașinile sunt în exterior (în parcare), iar în interior se găsesc patru motociclete și o serie de exponate legate de călătorii: termosuri, lanterne, numere de înmatriculare, cărți despre automobile și vechi permise auto.
Expoziția numită ”Socialistele Orașului” propune o selecție de modele de autovehicule reprezentative pentru perioada 1961-1989, atât din punct de vedere tehnic, cât și istorico-politic.
Expoziția urmărește prezentarea fenomenului automobilistic în epoca comunistă, inaugurată cu venirea tancurile sovietice în 1944 (și plecate în 1958), așa cum s-a desfășurat, cronologic, în trei perioade distincte și cu particularitățile fiecăreia: Stalinismul (1947-1965), Destalinizarea- democratizarea automobilului (1965-1980), Național Comunismul Ceaușist (1980-1989).
Perioada 1947 – 1965 este cea în care automobilul era obiect de lux rezervat aproape în totalitate nomenclaturii și debutează și producția de autoutilitare rezervate autorităților și întreprinderilor de stat.
Perioada 1965 – 1980 este cea în care încep importurile auto, începe producția locală a Dacia și cetățenii pot să-și cumpere automobile pentru uzul personal. Sunt organizate și întreceri sportive în cadrul cluburilor muncitorești și apar o mulțime de publicații și cărți despre automobil și despre educația rutieră.
Perioda 1980 – 1989 – Se reduc importurile, se restricționează circulația, dar și comercializarea automobilelor pentru privat și apar și lungi liste de așteptare. Este o perioadă grea în care și benzina a fost raționalizată.