Comisia Europeană va prezenta pe 5 martie un plan de acțiune pentru industria auto, menit să stimuleze cererea de vehicule electrice (EV) și să sprijine producția locală de baterii. Acest pachet de măsuri vine în contextul unei scăderi a vânzărilor de vehicule electrice în 2024 și a unei creșteri a concurenței din partea Chinei și SUA.
Potrivit unui proiect consultat de Reuters, planul include măsuri pentru electrificarea flotelor auto din companii, scutiri de taxe pentru vehiculele grele cu emisii zero și sprijin pentru producția de baterii în Europa.
Stimulente pentru creșterea cererii de vehicule electrice
Unul dintre obiectivele principale ale Comisiei este accelerarea tranziției către vehicule electrice, în special în flotele corporative, care reprezintă aproximativ 60% din piața de automobile noi din UE.
Astfel, Comisia Europeană intenționează să colaboreze cu statele membre pentru a:
• Identifica cele mai eficiente modalități de sprijin financiar pentru achiziția de vehicule electrice.
• Introduce scutiri de taxe pentru camioanele și vehiculele grele cu emisii zero.
• Crește rețeaua de stații de încărcare, un punct slab semnalat de producătorii auto.
Aceste măsuri vin ca răspuns la scăderea cu 5,9% a vânzărilor de vehicule electrice în 2024, pe fondul eliminării bruște a subvențiilor din Germania și al lipsei unor modele accesibile pentru consumatori.
Susținerea producției de baterii în Europa
Un alt aspect critic abordat de Comisie este dependența Europei de bateriile produse în China. În acest sens, proiectul prevede:
• Cerințe mai stricte privind conținutul european în producția de celule și componente pentru baterii.
• Sprijin financiar pentru companiile care produc baterii în UE, inclusiv pentru firmele străine care colaborează cu parteneri europeni.
• Investiții în facilități de reciclare a bateriilor, pentru a reduce dependența de materiile prime rare.
Această strategie vine în contextul în care bateriile reprezintă 30-40% din costul unui vehicul electric, iar Europa riscă să piardă teren în fața Chinei în acest domeniu.
Amenzi pentru emisii CO₂: O dispută între Comisia Europeană și producătorii auto
Producătorii auto europeni, afectați de închideri de fabrici și de posibile tarife impuse de SUA, au cerut scutiri de la amenzile pentru depășirea limitelor de emisii de CO₂ impuse pentru 2025.
Industria estimează că aceste amenzi ar putea ajunge la 15 miliarde de euro, ceea ce ar putea afecta grav competitivitatea producătorilor auto europeni.
Deși proiectul Comisiei nu menționează măsuri concrete privind aceste amenzi, asociațiile industriei auto din Italia și alte țări solicită anularea sancțiunilor și o abordare mai flexibilă pentru tranziția la electromobilitate.
Pe de altă parte, activiștii de mediu susțin că obiectivele de reducere a emisiilor sunt esențiale pentru a forța industria să adopte mai rapid tehnologiile electrice.
„În loc să creeze incertitudine, planul ar trebui să se concentreze pe electrificarea flotelor corporative și pe localizarea producției de baterii”, a declarat Julia Poliscanova, director senior la Transport & Environment.
Un test pentru viitorul industriei auto europene
Planul Comisiei Europene reprezintă o încercare de a echilibra nevoia de sustenabilitate cu realitățile economice ale producătorilor auto.
Pe de o parte, UE trebuie să își mențină angajamentele privind reducerea emisiilor, dar, pe de altă parte, trebuie să sprijine producătorii europeni într-o piață dominată de China și SUA.
Deciziile care vor fi anunțate pe 5 martie vor avea un impact semnificativ asupra viitorului mobilității electrice în Europa și asupra competitivității industriei auto în anii următori.
Descoperă mai multe la Radio Clasic FM
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.