- Cum să prepari cea mai sănătoasă cafea
- În ciuda interdicției, Italia pregătește terenul pentru dezvoltarea reactoarelor nucleare
- Gigi Becali, pe listele AUR la alegerile parlamentare
- Criminalitatea în Occident, o provocare în creștere
- Promenada împărătesei Sissi și reabilitarea cădițelor cu apă termală la Băile Herculane
Ce spune Alexandru Rafila despre deschiderea școlilor în septembrie
Procesul de deschidere a școlii în contextul pandemiei de coronavirus trebuie să fie adaptat la situația din fiecare școală, este de părere profesorul Alexandru Rafila.
El spune, că alegerile locale și redeschiderea școlii sunt „extrem de corelate” și că „cei mai buni gospodari din localitățile din România, ar trebui acum să dea dovada spiritului gospodăresc în această perioadă și să facă funcționale școlile” la timp pentru deschiderea anului școlar. „Mie mi se pare că dacă în această perioadă nu reușesc să facă acest lucru, discuția despre participarea lor la procesul electoral, eu aș pune-o foarte serios sub semnul întrebări”, a concluzionat Alexandru Rafila.
Alexandru Rafila: Este un proces complex, deschiderea școlii, el trebuie adaptat, trebuie să existe o gândire la nivel național dar aplicabilitatea trebuie să fie individualizată pentru fiecare școală pentru că fiecare școală este altfel. Are o altă construcție, clasele au dimensiuni diferite, numărul de elevi este diferit, accesul la facilități sanitare este foarte diferit, mai ales între mediul rural și mediul urban.
Discutăm de foarte mulți ani igienizarea școlilor, mie mi se pare că e o oportunitate să rezolvăm odată pentru totdeauna această problemă. Nu am informații din teren, am văzut că e un comitet interministerial, intersectorial care acționează foarte intens am înțeles în ultimele zile. Să sperăm că reușește să depășească această problemă. Dar dincolo de condițiile igienice din școală, mai avem și particularități. Sunt câteva elemente pe care eu le-aș discuta. O dată e pregătirea școlii, al doilea este pregătirea personalului din școală pentru activități care să prevină transmiterea, pe de-o parte, iar personalul trebuie să fie adaptat soluției de învățământ care este fezabilă pentru o anumită școală și aici eu v-am mai spus că eu sunt adeptul mai multor variante din care școala, împreună cu inspectoratul școlar să aleagă una pentru că numărul de elevi din clase e diferit, deci e bine, acolo unde putem să avem o școală cât mai apropiată de normal, mai mult contează foarte mult contextul epidemiologic local, nu e același lucru dacă ar începe școala mâine, nu e același lucru situația din județul Argeș și situația din județul Harghita. Nu trebuie să pun aceleași măsuri într-un județ sau în alt județ dacă au situații epidemiologice diferite.
Măsurile de prevenire trebuie să țină cont de un număr limitat de elevi în clasă, de o suprafață minimă raportată la acel număr de elevi. Deobicei clasele nu sunt extrem de mari și trebuie să am o suprafață măcar de 2 metri pătrați pentru fiecare elev în clasă, mai există un spațiu suplimentar pe care trebuie să îl aloc profesorului și activităților. Trebuie gândite lucrurile în felul ăsta.
După aceea, cum structurezi orele, știți că un lucru foarte important este atunci când copiii ies din clasă și se întorc în clasă din pauza să poată să își curețe mâinile. Nu am timp la toaletă să stau cu 20 de copii la rând la două chiuvete să se spele pe mâini, că se duce toată pauza și se compromite și ora. Și atunci, la intrarea în clasă trebuie două flacoane cu dezinfectant, 15 copii își dezinfectează mâinile în mai puțin de 1 minut la ieșire și la intrarea în clasă. Și am rezolvat problema dezinfecției mâinilor. Toate chestiunile astea dacă sunt exersate înainte de cei care organizează activitatea la nivelul fiecărei școli cred că se creează condițiile pentru ca școala să poată să înceapă.