- Ordinea internațională amenințată la un nivel nemaiîntâlnit de la Războiul Rece
- Sărbătoarea Sfinților Părinți Ioachim și Ana, 9 septembrie – protectorii familiei și născătorii Fecioarei Maria
- Începutul anului școlar 2024-2025, cu o structură modulară și vacanțe diversificate
- Autoritatea de concurență din Marea Britanie acuză Google de tactici anticoncurențiale pe piața de publicitate
- Progrese semnificative în înțelegerea depresiei
Ce se întâmplă cu marile festivaluri din România. Detalii legate de Untold, Neversea, Electric Castle, Festivalul Enescu, TIFF și Festivalul de Teatru Sibiu
Ce se întâmplă cu marile festivaluri din România, cu biletele achiziționate, cu reprogramarea invitaților și care este impactul financiar al pandemiei asupra acestora, sunt câteva dintre întrebările la care organizatorii lor au răspuns, întrebați de G4Media.
În mod evident, pandemia de coronavirus a afectat puternic industria divertismentului și implicit marile festivaluri devenite tradiție în România. Organizatorii au fost nevoiți să recalculeze bugetele, să amâne evenimente, să reia discuțiile cu invitații și cu sponsorii și nu în ultimul rând să regândească măsurile de siguranță și distanțare.
O muncă intensă, cu o finalitate potențial nesigură, însă asta nu i-a împiedicat să continue. Cam aceasta ar fi una dintre concluziile importante desprinse în urma discuțiilor cu organizatorii unora dintre cele mai vizibile festivaluri organizate în România.
Despre accesul la UNTOLD și Neversea:
Edy Chereji este unul dintre creatorii festivalurilor UNTOLD și NEVERSEA și directorul de comunicare al acestora. Acesta a detaliat pentru G4Media, situația celor două evenimente majore.
”Odată cu vestea bună primită din partea Guvernului că avem undă verde la organizarea de festivaluri, fără limită de participanți începând cu luna iunie, avem și garanția că putem organiza festivalurile noastre. E adevărat, normele actuale garantează 100% accesul doar pentru cei vaccinați, dar în același timp suntem convinși că, corelat și cu succesul campaniei de vaccinare, autoritățile vor reveni și vor completa această primă măsură cu dreptul de a participa și a celor care fie se testează, fie au trecut prin boală și au anticorpi, cum de altfel prevede și certificatul Covid 19 aprobat de către UE și care va intra în vigoare, pentru călătorii în prima fază, începând cu 1 iulie 2021.
Pentru Neversea am fost nevoiți să anunțăm amânarea lui pentru o nouă dată în acest an, deoarece la mijlocul lunii mai normele anunțate de autorități făceau imposibilă organizarea unui festival în luna iulie. Dar nu am vrut să renunțăm la ideea de organiza festivalul din Constanța și chiar dacă a însemnat să prelungim așteptarea, am considerat că merită să-i acordăm o șansă în acest an.
Festivalul UNTOLD este anunțat pentru 5-8 august, dar în aceste zile ne vom decide dacă rămânem la aceeași dată sau dacă ne gândim la un alt weekend din august sau din septembrie. Oricum, odată cu anunțul făcut de Guvern la finele lunii mai, avem un orizont de lucru și garanția că putem organiza evenimentele noastre în acest an.
Acesta e cel mai important lucru pentru noi și fanii nostri. Cu puțină răbdare din partea lor, în zilele ce urmează vom face și anunțurile oficiale cu privire la cele 2 festivaluri, luând în calcul toate soluțiile și scenariile pe care le avem. Și noi, la fel ca fanii suntem la fel de nerăbdători să ne vedem în festival” a declarat Edy Chereji.
Despre bilete:
Peste 95% dintre cei care aveau bilete sau abonamente, fie la UNTOLD 2020, fie la Neversea 2020, și le-au preschimbat în varianta ANYTIME, prin care au acces la una dintre următoarele trei ediții de festival, inclusiv în acest an, au transmis organizatorii, pentru G4Media.
”Avem un public minunat și ne dorim să îi putem oferi o experiență unică, așa cum o știe, și-o dorește o merită după atât de mult timp de pauză.
Toate biletele transformate în ANYTIME în 2020 sau cele cumpărate în acest an, sunt automat valabile pentru edițiile actualizate din acest an, urmând ca odată cu confirmarea finală a datelor de desfășurare oamenii să poată opta pentru ediția din 2021” a adăugat acesta.
Despre artiști:
Edy Chereji spune că artiștii cu care colaborează sunt nerăbdători sa se revadă cu publicul din Romania:
”Avem artiști reconfirmați și semnați pentru acest an, iar multi dintre ei sunt disponibili și pentru luna august și pentru luna septembrie, lunile pe care le luăm în calcul pentru cele 2 festivaluri.
Trebuie acum să punem cap la cap toate informațiile și certitudinile pe care le avem și să ne străduim să găsim cele mai bune soluții atât ca experiență artistică cât și ca experiență de festival pe de-a întregul.
Nu este un efort ușor să reprogramezi un festival, dar ne-am dorit foarte mult să putem face în acest an ceea ce știm noi cel mai bine să facem, așa că vom face toate eforturile necesare pentru a ne îndeplini visul”.
Despre impactul financiar al pandemiei asupra a două dintre cele mai mari festivaluri din Europa și despre nevoia de a te reinventa:
Edy Chereji spune că a fost un an greu fără festivaluri, un an în care toată lumea a fost nevoită să se reinventeze.
”Un an în care am ajutat autoritățile, medicii și persoane nevoiașe din țară prin proiectul UNITED, la care ni s-au alăturat parteneri și voluntari; am făcut show-uri digitale, proiecte transmedia apreciate de public, atât la nivel național cât și internațional.
Milioane de oameni de pretutindeni ne-au fost alături și la show-ul de 1 Mai – Overnight, și la celebrarea festivalului UNTOLD – Sparks of Magic, precum și de Revelion, la show-ul Day One – Începutul.
La mare, în locul în care în anii ,,normali” dansam cu picioarele în nisip, am creat Neversea Beach, o plajă cu vibe de festival.
Zeci de mii de constănțeni și turiști s-au relaxat în 2020 pe plaja noastră din Constanța, în cele mai sigure condiții.
Am continuat proiectul și în acest an ne pregătim să deschidem din nou Neversea Beach, de data aceasta cu mai multe activități față de anul trecut și cel mai probabil și evenimente, având în vedere că avem în vară o vară liberă, în care se tot ridică din restricții.
Când va fi organizat, festivalul Neversea va include și Neversea Beach, locul în care vă așteptăm în această vară și până în septembrie.
În tot acest timp, lipsa de activitate la nivel întregii industrii culturale s-a resimțit adânc și cel mai mult în rândul oamenilor care sunt în spatele festivalurilor.
De la furnizori până la tehnicieni, instrumentiști, artiști independenți, acei oameni care aduceau bucurie la evenimente și care din păcate nu au avut activitate timp de mai bine de 1 an.
Pentru noi și pentru ei, am tot solicitat autorităților compensațiile pe care le merităm după 14 luni de activitate oprită, industria culturală fiind singura industrie care a fost oprită în proporție de 100% în toată această perioadă.
Încă mai așteptam o soluție din partea Guvernului pe această temă. Să nu uităm că industria culturală contribuie anual cam cu 6% din PIB României!
Dincolo de pierderile industriei cred că merită amintite și pierderile comunităților locale. La Cluj Napoca spre exemplu, în 2019 au rămas în comunitate peste 60 de milioane de euro, bani care înseamnă venituri în cele 4 zile de festival pentru cei care oferă cazare, pentru restaurante și cafenele, pentru mall-uri, pentru transportul în comun privat etc.
Aceleași sume importante au lipsit și de la Constanța în 2020, în 2019 festivalul aducând un aport financiar în comunitate de peste 40 milioane euro” – Edy Chereji.
Electic Castle, amânat pentru 2022
Organizatorii Electric Castle au anunțat amânarea ediției a 8-a pentru 2022. Trupele twenty øne piløts, Gorillaz & Deftones au fost reconfirmate pentru noile date, stabilite pentru 13 – 17 iulie 2022.
”Focusul pentru următoarea perioadă va fi de a convinge autoritățile să clarifice măsurile anunțate, astfel ca experiența Electric Castle să existe, chiar și într-o formă diferită, în 2021. Conform hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență nr 29/14.05.2021, evenimentele din luna iulie vor fi limitate la 2.500 de spectatori. În plus, hotărârea conține alte limitări care, pentru a fi aplicate, necesită clarificări ce vor solicita alte noi runde de discuții, probabil în următoarele săptămâni” au transmis organizatorii.
Decizia vine într-un moment în care organizatorii se aflau, oricum, sub presiunea timpului foarte scurt rămas, graficul normal de implementare a festivalului fiind, deja, cu mult depășit. În plus, parte dintre artiștii care ar fi trebuit să se afle pe afiș și-au reprogramat sau anulat turneele europene.
”Toate aceste date analizate în detaliu au condus spre singura alternativă viabilă și corectă pentru public: evitarea organizării unei ediții de compromis și stabilirea unor noi date, 13 – 17 iulie 2022. Cu un suport nelimitat și o înțelegere perfectă a situației, toate marile trupe anunțate – twenty øne piløts, Gorillaz & Deftones – au reconfirmat imediat prezența lor pe domeniul Banffy, pentru anul viitor.
Toate biletele achiziționate pentru ediția a 8-a rămân valabile pentru noile date din 2022.
Echipa Electric Castle își dorește ca acest ultim an, în care așteptarea revenirii la normalitate a fost o provocare pentru toată lumea, să nu fi trecut în zadar.
Organizatorii, prin intermediul organizațiilor din care fac parte, speră în reluarea, în cel mai scurt timp, a discuțiilor legate de măsurile aplicabile evenimentelor, pentru ca acestea să fie pe deplin clarificate, astfel încât planurile de a oferi experiența Electric Castle, în această vară, chiar și într-o formă modificată și adaptată, să poată prinde contur” a transmis pentru G4Media, Renate Roca Rosemberg – PR Manager al festivalului.
Impactul financiar cauzat de pandemie:
”Până acum, am avut suportul partenerilor noștri care ne-au sprijinit în alte proiecte pe care le-am dezvoltat pe perioada „pauzei” (EC Camp, producția documentarului No Festival) și continuă să o facă pentru cele pe care ne pregătim să le lansăm.
Încă nu am anunțat punctual ce vom face în următoarele luni, așteptăm o clarificare a condițiilor legate de desfășurarea evenimentelor pentru a vedea ce este realist să fie implementat.
Continuăm, alături de ceilalți actori din sectorul cultural și de divertisment, să solicităm autorităților finalizarea discuțiilor legate de compensațiile de care acest sector are nevoie, după ce timp de un an nu a putut funcționa.
E un subiect rămas fără nicio concluzie, din păcate, ceea ce e frustrant văzând cât de direct și implicat au trata alte țări acest subiect, chiar mai frustrant în condițiile în care alte sectoare de activitate, mai puțin afectate, sunt ajutate în România” au transmis organizatorii Electric Castle.
TIFF – cel mai mare festival de film din România
Florentina Ciuvercă este coordonator de comunicare al celui mai mare festival de film din România, TIFF. Aceasta a oferit pentru G4Media, o serie de detalii legate de festival.
”Există, încă, limitări importante în călătoriile internaționale și asta face dificilă finalizarea listei cu invitați. Interesul de a participa la TIFF este mare, cu atât mai mult cu cât anul acesta avem o ediție specială, cea cu numărul 20, dar contextul e fluctuant, țările îți modifică măsurile impuse celor care intră sau ies.
În plus, există și rețineri personale, nu ne putem aștepta ca toți invitații să fie la fel de deschiși în a se expune, cu toate măsurile de protecție la care noi ne angajăm.
Mergem, însă, mai departe cu optimism și sperăm să avem un număr cât mai mare de invitați la Cluj, în iulie” potrivit Florentinei Ciuvercă.
La fel ca ediția de anul trecut, TIFF 2021 înseamnă o ediție de vară, ușor decalată de datele “tradiționale” în care festivalul are loc (sfârșit de mai- inceput de iunie).
Datele pentru acest an sunt 23 iulie – 1 august. ”Suntem în aceeași linie cu majoritatea festivalurilor de film majore din Europa, care a optat pentru date mult mai apropiate de perioada în care se anticipa stabilizarea situației dpdv al cazurilor COVID-19 și un avans important al campaniei de vaccinare” – Florentina Ciuvercă.
Nu a fost cazul de refund pe bilete, primele bilete au fost puse în vânzare doar după stabilirea acestei perioade.
Impactul financiar al pandemiei asupra festivalului
”Există un dezechilibru între cheltuielile pe care le avem și posibilele încasări, avem deja experiența anului trecut, când am fost primul festival important de film care s-a desfășurat în Europa după ridicarea carantinei.
Pe de-o parte, cheltuielile logistice au crescut foarte mult, fiind obligați să funcționăm fără săli de cinema, în locații noi, atipice, și în plus să suportăm tot ce a ținut de impunerea măsurilor anti-Covid.
Pe de altă parte, limitarea numărului de spectatori ne-a adus în situația ca proiecții care, în mod normal, existau pentru 2-3000 de oameni, să le prezentăm pentru maxim 500.
Așteptăm definitivarea normelor în baza cărora se vor desfășura evenimentele din această vară pentru a vedea exact cum ne vom putea calibra cheltuielile, dar va fi cu siguranță o ediție dificil de gestionat”, transmit organizatorii.
Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, în format fizic și online
Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, unul dintre cele mai importante evenimente de acest fel din lume (ca anvergură, număr de participanți, invitați și spectacole), se va desfășura în perioada 20-29 august 2021 atât online cât și fizic și va avea ca temă „Construim speranța împreună”.
„Festivalul Internațional de Teatru va avea în acest an poate cea mai complexă formă de până acum. Programul pentru FITS 2021 a fost definitivat, atât pentru partea online, cât și pentru cea cu spectatori. Vom construi speranța împreună cu spectatorii, actorii, artiștii invitați”, a declarat președintele festivalului, Constantin Chiriac, pentru G4Media.ro.
Festivalul a fost mutat între 20-29 august, suprapunându-se astfel cu Festivalul Internațional de la Edinburgh, de asemenea un eveniment foarte mare la nivel mondial.
Citește și: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu va avea loc în august, în format fizic și online. Constantin Chiriac: Tema ediției din acest an este ”Construim speranța împreună”
”Am fost nevoiți să facem acest pas pentru că vrem să avem în mod cert o ediție fizică, să folosim spațiile tradiționale de joc, să jucăm în biserici, piețele mari și mici, la Fabrica de Cultură, pe marea pietonală, acolo unde publicul s-a simțit atât de bine pe parcursul celor 27 de ediții de până acum. Vom avea astfel o formulă hibridă, în care spectacolele pe care le vom juca în săli vor fi transmise online în spații adiționale în România și în lume, în direct. Vom avea alte spectacole în direct de la prietenii noștri care nu vor putea ajunge la Sibiu, dar vor juca special pentru noi în spațiile lor, la ore speciale, din Canada, Japonia, Coreea de Sud, Statele Unite, Elveția, Norvegia, Olanda. Încercăm să ne prezentăm cu toată complexitatea FITS, atât fizic, cât și online”, a adăugat Constantin Chiriac.
Festivalul George Enescu
Cea de-a 25-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu va avea loc în perioada 28 august – 26 septembrie 2021.
”Ne străduim ca muzica Festivalului Enescu să fie auzită încă o dată în sălile de concert. Din păcate, însă, acest lucru nu va fi posibil fără anumite restricții atât pentru public, cât și pentru jurnaliști, deoarece bucuria muzicii nu trebuie să pună viața sau sănătatea cuiva în pericol. Mai mult, este foarte probabil ca multe alte aspecte să se schimbe pe parcurs” au transmis organizatorii festivalului, într-un mesaj postat pe siteul oficial.
Sports Festival, cel mai mare eveniment de sport, reprogramat pentru 2022
Cel mai mare eveniment de sport din România nu se poate organiza în 2021, iar organizatorii au reprogramat pentru 2022 cele 2 meciuri demonstrative mult așteptate, cu Simona Halep și Adi Mutu.
“Ne-am dorit foarte mult să ne întâlnim anul acesta cu Simona Halep, Adrian Mutu, Totti și toți fanii sportului, dar situația este încă prea complicată pentru desfășurarea evenimentelor de calibru mare.
Pentru noi, este foarte important să oferim o experiență unică de festival, în condiții de deplină siguranță și fără să dezavantajăm o bună parte dintre persoanele care au deja bilete la cele două meciuri demonstrative. Practic, ar trebui să jucăm meciurile de 2-3 ori, sau să lăsăm afară mii de persoane care au bilete. Ne dorim să retrăim emoția dată de vibrația unui stadion plin. Așa că, vom amâna revederea noastră pe 2022, a explicat Mirel Alexa, director executiv Sports Festival, într-un comunicat transmis presei.
“Aștept cu nerăbdare să mă întâlnesc cu fanii fotbalului din România, la un meci demonstrativ pe care cu siguranță îl vom ține minte peste ani. Din păcate, vremurile actuale ne-au determinat să intrăm într-un time-out nedefinit, dar vom reveni în 2022, pe Cluj Arena, cu tribunele pline, alături de invitații mei de marcă, colegii Totti, Pirlo, Gattuso, Frey și mulți alții. Împreună cu Sports Festival și invitatii mei căutăm date care să fie potrivite pentru toată lumea. Sperăm ca autoritățile se ne ajute pe viitor pentru a putea oferi cât mai multor oameni accesul la meciuri, competiții sportive și sport în general”, a spus Adrian Mutu.
Biletele cumpărate de fani la cele două meciuri demonstrative rămân valabile pentru data reprogramării.
Ce se întâmplă cu marile festivaluri europene
Autoritățile din Germania au anulat pentru a doua oară festivalul berii Oktoberfest din München, din cauza problemelor legate de coronavirus.
Aproximativ șase milioane de oameni ar participa în mod normal la festivalul anual, care are loc în septembrie și octombrie.
„Nu a fost o decizie ușoară”, a declarat, luni, primarul din München, Dieter Reiter, într-o conferință de presă comună.
„Pentru o vreme s-a părut că Oktoberfest-ul ar putea avea loc anul acesta”, spune Clemens Baumgärtner, responsabil de Oktoberfest.
„Din păcate, această speranță a fost acum distrusă. Decizia este corectă și rezonabilă, deoarece nu poate proveni din Wiesn nici un pericol pentru viață oaspeților. Acest lucru ar afecta grav festivalul și marca noastră. ”
El a adăugat că anularea a fost o lovitură grea pentru toată lumea, de la gazdele festivalului la operatorii de carusel și la vânzătorii de covrigi.
Suntem încântați și recunoscători să aflăm că guvernul belgian a dat o perspectivă realistă pentru festivalurile mari din Belgia spre sfârșitul verii. Vrem să studiem liniile directoare și parametrii de la guvernul național în următoarele zile, astfel încât să putem comunica corect diferitele scenarii și implicații.
Tomorrowland: apel la vaccianare
”Cu o combinație între vaccinare și testarea rapidă la intrare, credem că putem face din Tomorrowland un loc sigur, la care atât de mulți oameni așteaptă cu nerăbdare atât de mult timp. Vom lua toate măsurile și liniile directoare foarte în serios și vom aplica toate protocoalele potrivite” au anunțat reprezentanții festivalului.
În 2021, Tomorrowland va fi mutat în:
Weekend 1: 27, 28 și 29 august
Weekend 2: 3, 4 și 5 septembrie
Tomorrowland este deținut în totalitate de Manu și Michiel Beers, doi frați belgieni. Evenimentul are 12.000 de angajați în timpul desfășurării sale, iar organizatorii estimează impactul asupra economiei locale la 100 de milioane de euro.
Surse foto: Paginile oficiale de Facebook ale festivalurilor