×

#BoycottUSA: Boicot simbolic sau doar un gest de principiu? Francezii critică SUA, dar continuă să cumpere produse americane

#BoycottUSA: Boicot simbolic sau doar un gest de principiu? Francezii critică SUA, dar continuă să cumpere produse americane

Un sondaj arată că peste 60% dintre francezi sprijină ideea boicotului produselor americane, însă în realitate brandurile din SUA continuă să prospere pe bulevardele pariziene

În ciuda ploii de vineri care cădea peste Grands Boulevards, restaurantele McDonald’s și KFC erau pline, semn că #BoycottUSA, mișcarea prin care francezii sunt îndemnați să renunțe la produsele americane, rămâne mai degrabă o declarație de intenție decât o acțiune concretă.

Un sondaj publicat săptămâna trecută de cotidianul Libération arată că 63% dintre francezi susțin ideea unui boicot al produselor americane, iar aproape unul din trei declară că evită deja să le cumpere. Motivul: tarifele comerciale impuse de Donald Trump, discursul său anti-european și recentele măsuri împotriva diversității.

Coca-Cola, Tesla, McDonald’s, Apple – ținte declarate, dar consumate în continuare

Printre brandurile menționate ca fiind de evitat se numără Coca-Cola, McDonald’s, Starbucks, KFC, Tesla, Apple, Microsoft, Nike, Airbnb și Converse. Cu toate acestea, în fața unui McDonald’s din Paris, trei adolescenți – Mathieu (16), Jade (15) și Esther (17) – își exprimă reținerile față de boicot:
E ceva ce îți poți permite doar dacă ai bani. Ca studenți, nu ne permitem să facem alegeri ideologice în supermarket”, spune Jade.

Pe stradă, Alain (43), un controlor de dăunători, poartă o pungă Nike și recunoaște că tocmai și-a cumpărat o pereche de adidași noi. „Înțeleg ideea boicotului, dar ăștia sunt cei mai buni pantofi. Îi cumpăr mereu”, afirmă el.

Discrepanța dintre opinie și comportament: „Simbolismul contează, dar nu toți îl pun în practică”

Sociologul François Kraus, de la institutul Ifop, care a realizat studiul, explică acest fenomen: „Vedem o sancționare a politicilor americane în atitudinile francezilor, dar există o distanță între opinie și comportament. Oamenii spun una și fac alta.

Cei mai favorabili boicotului sunt simpatizanții de stânga, persoanele de peste 65 de ani și cei cu venituri lunare peste 2.400 de euro. „Sunt oameni educați și informați, care odată ce își schimbă obiceiurile, le păstrează”, spune Kraus.

„France and Europe first”: o replică simbolică la „America First”

În nordul Franței, Édouard Roussez (33), fermier, a fondat grupul de Facebook Boycott the USA: Buy French and European, care a strâns peste 25.000 de membri în doar o lună. Scopul? Promovarea produselor europene și conștientizarea alegerilor de consum.

Nu încercăm să dărâmăm economia SUA. E un gest simbolic, așa cum americanii au folosit ‘freedom fries’ în timpul războiului din Irak. Acum noi folosim simbolurile împotriva lor.

Roussez insistă că „boicot e un cuvânt dur”, dar că în esență mesajul este simplu: „Alegeți francez și european. Așa cum ei spun ‘America First’, noi spunem ‘France and Europe First’.

Sprijin în scădere pentru SUA: Franța nu mai visează american

Sondajul Ifop indică și o scădere a atractivității SUA pentru francezi:

  • doar 22% mai vor să studieze în SUA, față de 48% în 2010
  • doar 20% mai vor să lucreze acolo, comparativ cu 37% în urmă cu 15 ani

Mișcarea #BoycottUSA reflectă o tensiune reală în percepția francezilor față de politicile americane, dar impactul economic direct rămâne limitat. Boicotul e mai degrabă un act simbolic de conștiință civică și suveranitate europeană, decât un curent de masă în comportamentul de consum. Între idealuri și realitate, Big Mac-ul rămâne încă rege pe Grands Boulevards.


Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Ultimele articole

Descoperă mai multe la Radio Clasic FM

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura