- Cum să prepari cea mai sănătoasă cafea
- În ciuda interdicției, Italia pregătește terenul pentru dezvoltarea reactoarelor nucleare
- Gigi Becali, pe listele AUR la alegerile parlamentare
- Criminalitatea în Occident, o provocare în creștere
- Promenada împărătesei Sissi și reabilitarea cădițelor cu apă termală la Băile Herculane
Bach 2.1. – Ziua Europeană a Muzicii Vechi
Din anul 2013, la nivel european s-a stabilit ca data de 21 martie, ziua de naştere a compozitorului Johann Sebastian Bach, să devină Ziua Muzicii Vechi, ocazie potrivită pentru a pune în valoare o moştenire muzicală de peste 1000 de ani, unică în contextul civilizaţiei umane.
Pentru această sărbătoare importantă ce va avea loc pe data de 8 iulie, de la ora 20, în Biserica Neagră din Brașov, vă prezentăm proiectul BACH 2.1, care propune publicului bucureștean și european integrala concertelor pentru două clavecine și orchestră de coarde
BWV 1060 – 1062.
BACH 2.1.
Johann Sebastian Bach a acordat o atenție deosebită instrumentelor cu claviatură pe care le-a explorat diferențiat și ținând cont de caracteristicile lor tehnice și timbrale. Ca și compozitorii din școlile franceză și italiană, Bach a abordat clavecinul din perspectivă solistică și i–a dedicat un vast repertoriu. În afara lucrărilor pentru clavecin solo, Bach a compus o serie de lucrări în care clavecinul evoluează ca solist acompaniat de ansamblu orchestral; mai mult, Bach a construit interesante dialoguri solistice compunând și concerte pentru două, trei sau chiar patru clavecine.
Ca structură, toate cele trei concerte pentru două clavecine sunt alcătuite fiecare din câte trei părți ce respectă tiparul repede – lent – repede. Pe parcursul acestor lucrări, cele două instrumente sunt abordate în mod egal iar discursul muzical este divers și complex.
Acest aspect poate fi ușor observat atât din perspectivă armonico-melodică sau metro–ritmică dar și în ceea ce privește tehnica instrumentală perfecționată a clavecinului. Utilizarea pasajelor de tip polifonic este de asemenea o caracteristică a acestor lucrări; poate fi amintită în acest context Fuga din partea a treia a Concertului BWV 1061, parte care impune celor doi soliști înțelegerea adecvată a muzicii și o bună stăpânire a tehnicii instrumentale.
ÎN PROGRAM
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
• Concertul pentru două clavecine și orchestră de coarde, BWV 1060
Allegro – Largo ovvero Adagio – Allegro
• Concertul pentru două clavecine și orchestră de coarde, BWV 1061 a
Fără indicație de tempo – Adagio ovvero Largo – Fuga
• Concertul pentru două clavecine și orchestră de coarde, BWV 1062
Fără indicație de tempo – Andante – Allegro assai
BACH 2.1.
INTERPRETEAZĂ:
Steffen Schlandt / Raluca Enea – clavecin
Mircea Ionescu / Csibi Dávid – vioară barocă
Adorján Csaba – violă barocă
Lázár Zsombor – violoncel baroc
Szögyör Arpad – contrabas baroc
Toate acestea sunt transmise live, prin streaming de internet de REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne – singura rețea reprezentativă pentru muzica veche din Europa), promotor oficial şi coordonator al acestui eveniment cu 77 de membri din 20 de ţări. Cele două entități din România, membre ale REMA, sunt: Festivalul de Muzică Veche București și Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc.