AUTOSTRĂZILE din „Programul de Guvernare PSD”, trei ani mai târziu: ZERO km nou începuți și terminați.

În urmă cu aproape trei ani PSD-ALDE prelua guvernarea și în primele zile ale cabinetului Grindeanu publica, în detaliu, prima versiune detaliată a celebrului program de guvernare cu care au căștigat alegerile parlamentare și și-au convins o parte din alegători. În acest document – corectat și ajustat deja de câteva ori între timp după schimbarea cabinetelor – la capitolul infrastructură rutieră erau promise multe proiectele importante care erau date ca și rezolvate în perioada 2017-2018…

În realitate, nici un termen nu a fost respectat, NICIUN kilometru nou de autostradă nu a fost început și finalizat, ci au fost deschiși circulației până în prezent circa 94 de km de autostradă de pe proiecte începute anterior. Multe proiecte sunt blocate, altele întârziate peste măsură, iar în cazul unor proiecte s-au făcut chiar pași înapoi. HotNews.ro a luat primul program de guvernare, proiect cu proiect, și a analizat care e stadiul la zi pentru fiecare drum de mare viteză promis de PSD la preluarea puterii.

 
Informația pe scurt:

  • În prima versiune a Programului de Guvernare (document de 173 de pagini depus la Parlament în ianuarie 2017), PSD promitea că va finaliza mai multe autostrăzi în 2017 și 2018. Alte mari proiecte de autostrăzi aveau termene în orizontul 2018-2019 sau 2020… În realitate nici un proiect nu are termenele respectate și cam toate au întârzieri.
  • În trei ani de guverne PSD s-au deschis circulației circa 94 de km de autostradă, dar toate pe tronsoane începute anterior. Ba chiar 15 km de autostradă deschiși erau finalizați încă încă de pe vremea guvernării Cioloș…
  • Guvernările PSD au reușit chiar să bifeze TREI autostrăzi „MUZEU” – șosele gata, dar nedeschise ciruclației din diverse motive. Dacă Gilău-Nădășelu și Sebeș-Turda Lot 3-4 au fost până la urmă inaugurate, 21 de km de pe Lotul 3 Lugoj – Deva rămân în continuare nefolosiți…
  • Zeci de licitații au avut amânări peste amânări, iar unele au ofertele în evaluare la Compania de Drumuri de mai bine de un an de zile. Pentru un proiect important precum Sibiu – Pitești – licitațiile au fost cu chiu cu vai lansate pentru trei dintre tronsoane și abia unul singur (Sibiu – Boița, 13 km) a fost contractat. Tronsoanele montane, cele mai dificile, sunt în continuare în aer, fără ca studiile geo suplimentare și necesare să fi fost măcar contractate.
  • „Autostrada Unirii” – A8 Iași-Târgu Mureș – e și ea în aer. CNAIR a făcut chiar pași înapoi când în 2018 a reziliat un SF. Acum, a scos din nou la licitație documentația de fezabilitate, dar doar pe tronsonul Tg. Mureș – Tg. Neamț, pe bani mult mai puțini decât ar fi fost necesar. Încă nu s-a semnat vreun contract. Bucata Tg. Neamț – Iași a fost smulsă din proiect și băgată într-un PPP pe care nu s-a făcut nimic concret până azi.
  • A3 Comarnic – Brașov – doar 6,5 km sunt în lucru lângă Rășnov (lansați din 2015!). Restul fac parte dintr-un PPP pentru Ploiești – Brașov, lansat de Dăncilă prin Comisia de Prognoză, dar rămas fără finalitate momentan. O asociere chinezo-turcă ar trebui să fie cea care să construiască autostrada și să încaseze taxele, inclusiv pe bucata București – Ploiești.
  • Pentru alte proiecte licitațiile au fost dezastruoase și au trebuit relansate procedurile. Pe Pitești – Craiova, redesenat ca drum expres în baza unor studii vechi, două tronsoane au fost relicitate după doi ani pierduți.
  • Pe ce proiecte s-au făcut, totuși, progrese: Autostrada de Centură Sud A0 a Capitalei – 52 de km pe trei loturi contractate într-un final (licitațiile au durat doi ani!). A0 Nord (85 km) a fost scos la licitație în 2019 / A7 – 16 km din centura Bacăului – primii km de autostradă din Moldova – contractați și în lucru / A3 Borș – Biharia – 5,5 km contractați la granița cu Ungaria și cu șanse să fie gata în 2020 / Podul peste Dunăre de la Brăila, contractat în ianuarie 2018, este în plină execuție

Una dintre problemele majore ale României, cu impact negativ semnificativ asupra stării economice şi sociale a ţării, este absenţa unei reţele satisfăcătoare de transport rutier rapid (autostrăzi şi drumuri expres). România are în acest moment puţin peste 500* de kilometri de autostradă în operare şi aproximativ 250 de kilometri de autostradă în construcţie”, se arăta scris în prima versiune al Programului de Guvernare PSD publicat în ianuarie 2017, în primele zile ale guvernului Grindeanu. (*N.r. – La acel moment erau, de fapt, în exploatare circa 735 de kilometri).

Pe lista proiectelor prioritare, începând de la pagina 106, PSD înșira autostrăzi după autostrăzi și drumuri expres, iar mai toate aveau diverse termene de implementare în perioada 2017-2018-2019. Descarcă de aici varianta Programului de Guvernare PSD din ianuarie 2017. (.pdf, ~2MB)

Programul de Guvernare – „biblia” PSD pe care n-a mai respectat-o nimeni

  • Liviu Dragnea, în decembrie 2016: „Programul de guvernare al PSD va fi respectat la virgulă, actul de guvernare va fi monitorizat de o echipă de specialişti
 
După ce am luat act de victoria PSD-ului de duminică, am dat dispoziţie colegilor mei să redacteze programul de guvernare în forma (…) oficială care va trebui să fie depusă la Parlament şi care fi prezentată de candidatul pe care PSD îl va propune. Tot ceea ce am promis şi am prezentat, fără excepţie, în timpul campaniei electorale va fi respectat la virgulă. Orice măsură, orice cifră, orice acţiune care a fost prezentată şi care a fost prinsă în programul nostru de guvernare va fi respectată fără niciun fel de ezitare„, declara Liviu Dragnea, într-o conferinţă de presă în 15 decembrie 2016.

HotNews.ro trece în revistă, EXACT AȘA cum sunt ele enumerate în acea primă variantă a programului de guvernare, marile proiecte de infrastructură rutieră de mare viteză și detaliază care este de fapt stadiul lor la zi.
 
FOTO: A1 Lugoj – Deva, Lot 3 – august 2019 – autostrada „muzeu”:

 
„Finalizarea cu prioritate a axei: Constanţa – Nădlac (Coridor IV)”

PROMISIUNEA: „Finalizarea autostrăzii Lugoj-Deva. Perioada: 2017.”

STADIUL ACTUAL: Autostrada Lugoj – Deva încă nu este gata nici acum. În continuare sunt 21 de km de autostradă pe Lotul 3 care sunt gata,d ar sunt păstrați drept MUZEU de autoritățile de la transporturi sub motivul unor lucrări neconforme. Chiar și cu acești km deschiși circulației, întreg proiectul nu va fi gata pentru că lipsesc circa 13 km între Holdea și Margina, acolo unde trebuie construite o serie de tuneluri care să treacă prin dealuri. Deși se știe de această situație de aproape șase ani, autoritățile de la drumuri nu au reușit să încheie un contract pentru proiect și execuție nici până în ziua de azi…
 
Pe Lugoj – Deva s-au finalizat și deschis circulației în august 2019 cei 22 de km de pe Lotul 4, iar la început de 2017 s-a deschis și Lotul 2 – circa 15 km care erau de fapt gata încădin timpul guvernării Cioloș.

PROMISIUNEA: „Autostrada Sibiu-Piteşti.”

STADIUL ACTUAL: După ani de zile de bâlbâieli privind studiul de fezabilitate, Compania de Drumuri a lansat la licitație în august 2017 execuția celor două capete – Secțiunea 1 (Sibiu – Boița, 13 km) și Secțiunea 5 (Pitești – Curtea de Argeș, 30,5 km). Abia în aprilie a fost contractată Secțiunea 1, în timp ce capătul dinspre Pitești încă nu e parafat… Tronsonul 4 de circa 10 km între Tigveni și Curtea de Argeș, care conține și un tunel de 1,3 km, a fost licitat abia în 2019…
 
Secțiunile 2, 3 – cele mai grele, în zona de munte și defileu – sunt în aer momentan…
 
 
Vezi aici o HARTĂ INETRACTIVĂ cu traseul Sibiu – Pitești și stadiul loturilor.
 


PROMISIUNEA: „Finalizarea Variantei Ocolitoare a Bucureştiului la profil de autostradă (Inel Bucureşti (A0) care va face legătura între autostrada A1 cu autostrada A2 în primă fază);”

STADIUL ACTUAL: A0 Sud a fost scoasă la licitație în iulie 2017, cu oferte depuse în octombrie. Cele trei loturi au fost, după numeroase amânări și contestații rezolvate, contractate în primăvara-vara 2019. Practic, licitația a durat aproape doi ani, iar conform prevederilor contractuale, finalizarea celor 52 de km din A0 Sud va veni abia după încă 3 ani și jumătate…
 
În iulie 2019 CNAIR a scos la licitație în trei loturi și cei circa 85 de km din A0 Nord, iar în septembrie au fost depuse ofertele doar pe Lotul 1. Până la semnarea contractelor mai e însă cale lungă…
 

PROMISIUNEA: „[n.r. drum Trans Regio] Constanţa – Vama Veche – Trans-Regio – (36,7 mil Euro, FEN+BS).”

STADIUL ACTUAL: Zero. Nimic.
 
 
FOTO: O bucată din autostrada Transilvania în apropiere de Cluj Napoca
 
 
„Finalizarea Autostrăzii Transilvania”

PROMISIUNEA: „Comarnic – Braşov (997,75 mil. Euro). Perioada: 2017 – 2022.”

STADIUL ACTUAL: După un an 2017 aproape pierdut, cabinetul Tudose căuta asistența Băncii Mondiale, exasperat de neputința autorităților de la drumuri care în decurs de 15 ani au ratat trei tentative de concesiune/PPP-uri și nici nu au reușit să revizuiască Studiul de Fezabilitate. Banca Mondială ar fi trebuit să se ocupe de realizarea studiilor, atât de necesare pentru o autostradă montană, un proiect foarte complex.
 
Cabinetul Dăncilă, însă, a pus cruce acestei colaborări și a scos din joben o nouă tentativă de PPP pentru întreg tronsonul Brașov – Comarnic – Ploiești, care să curpdină și taxarea actualei A3 București – Ploiești. În luna mai, reprezentanții Guvernului prin Comisia Națională de Prognoză au prezentat asocierea dintre compania chineză CCCC și compania turcă Makyol ca viitor constructor în cadrul procedurii de Parteneriat Public Privat pentru autostrada Ploiești – Comarnic – Brașov (Râșnov). Costul total? Circa 1,36 de miliarde de euro pentru proiectarea și execuția celor circa 100 de km de autostradă dintre Ploiești și Brașov, însă PPP-ul ar urma să se întindă pe 44 de ani.
 
Cu toate acestea, nici până acum nu s-a semnat vreun contract pentru că guvernul Dăncilă s-a sucit și a anunțat în vară că și-ar dori să-l facă cu bani de la buget.
 
Șansele reale ca acest proiect să fie gata complet în 2022 sunt ZERO.
 
Singurul tronson care e în lucru sunt circa 6,3 km între Rășnov și Cristian (Brașov), un lot contractat încă din 2017. Șansele pentru finalizarea acestui „ciot” în 2020 sunt destul de bune.
 


PROMISIUNEA: „Sibiu – Braşov (737,22 mil Euro). Perioada: 2017 – 2020.”

STADIUL ACTUAL: În 2014 a fost lansată licitația pentru revizuirea SF-ului pe Sibiu – Făgăraș, deci doar pe o parte din proiect. În 2015 a fost semnat contractul și nici până în ziua de azi nu este finalizat!!
 
Șansele ca lucrările propriu-zise pentru acest proiect să fie gata până în 2020 sunt ZERO.
 

PROMISIUNEA: „Surplacu (sic!) de Barcău – Borş (+ Oradea). (304,43 mil. Euro) Perioada: 2017-2019”

STADIUL ACTUAL: Cu un contract reziliat la finele lui 2016 din cauza mobilizării slabe a constructorului, cei 64 de km de autostradă (realizați deja în proporție de 50% de pe vremea Bechtel) au fost scoși la licitație abia în august 2017 sub forma a trei loturi Borș-Biharia-Chiribiș-Suplacu de Barcău. Ofertele au fost depuse în februarie 2018 și, deși au trecut aproape 19 luni, Compania de Drumuri a reușit să semneze un contract doar pe cel mai mci dintre loturi – 5,3 km între Borș și Biharia. Ce-i drept, pe tronson se lucrează susțintu și sunt șanse bune pentru deschidere în 2020.
 
Pentru celelalte două tronsoane lungi, procedura încă e în curs după atâtat timp și încă nu s-a semnat nici un contract…

 
PROMISIUNEA: „Nădăşelu – Suplacu de Barcău – (1002,55 mil. Euro). Perioada: 2017-2020.”

STADIUL ACTUAL: De la Nădășelu la Suplacu de Barcău sunt circa 96 de km și doar 8,7 km au soarta – „Ciotul” Gilău – Nădășelu – au reușit să fie gata în noiembrie 2017. Chiar și-așa, mica bucată de autostradă a rămas „muzeu” un aproape un an de zile pentru că autoritățile de la drumuri au lansat cu mare întârziere finalizarea viaductului peste Someș care să unească noul tronson de restul A3 spre Cămpia Turzii, finalizat de pe vremea Bechtel (2010).
 
De la Nădășelu până la Suplacu de Barcău (circa 80 de km) nici un tronson nu este contractat nici până acum. După ce lotul Nădășelu – Mihăiești a fost reziliat în 2017, trei tronsoane (Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului și Nușfalău-Suplacu de Barcău) au fost cu greu scoase la lciitație abia la început de 2019 și nici până acum nu s-au depus ofertele.
 
Pentru cel mai lung tronson (Poarta Sălajului – Nușfalău – 41 km) nu s-a lansat încă nici o licitație…

 
PROMISIUNEA: „Finalizarea autostrăzii Sebeş – Turda. Perioada: 2017”

STADIUL ACTUAL: Din start termenul pus în programul de guvernare a fost încălcat pentru că doar 29 de km din cei 70 de km au putut fi gata și deschiși circulației abia în vara lui 2018, asta după ce autoritățile de la transporturi au ținut închise ambele Loturi 3 și 4 invocând vicii de execuție. După jumătate de an de „muzeu” și după ce stratul de uzură a fost frezxat pe câteva mici porțiuni, autoritățile au deschis traficul…
 
Loturile 1 și 2 sunt mult în urmă cu lucrările și cu puțin noroc ar putea fi gata până la final de 2020. Toate cele patru loturi de pe Sebeș – Turda au fost contractate în… 2014.
 
 
PROMISIUNEA: „Tronsonul Ploieşti – Comarnic (306,77 mil. Euro, FEN+BS)”

STADIUL ACTUAL: Bucata a fost inclusă în noul plan de a lansa proiectul Ploiești – Comarnic – Brașov prin PPP condus de Comisia de Prognoză. Vezi detalii mai sus la Comarnic – Brașov.
 
 
PROMISIUNEA: „Finalizarea Secţiunii Bucureşti – Ploieşti, sector 1, km 0+000 – km 3+325; nod Centura Bucureşti km 6+500 şi nod Moara Vlăsiei km 19+500. Perioada: 2017”

STADIUL ACTUAL: Cei 3,3 km care ar urma să intre în Capitală în zona Petricani au fost finalizați și deschiși circulației abia în decembrie 2018, deci cu cel puțin un an întârziere față de ce promitea PSD în programul de guvernare.
 
FOTO: Traseul autostrăzii A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni
 
„Autostrada est-vest (Montana)”:
 

PROMISIUNEA: „Tronsonul Tg. Mureş – Tg. Neamţ (Val. estimată: 2942 mil. Euro, FEN+BS); Perioadă realizare SF + PT: 2017-2019.”

STADIUL ACTUAL: Nu doar că nu a avansat mai cu nimic proiectul, ci dimpotrivă – singurul contract semnat a fost reziliat! Rezilierea revizuirii SF-ului a venit în ianuarie 2018, după ce a fost suspendat timp de un an de zile de către Compania de Autostrăzi.
 
După abia tocmai un an, CNAIR a relansat licitația pentru realziarea unui SF pe tronsonul TG. Mureș – Tg. Neamț, însă la o valoare considerată de specialiști mult sub ce ar fi nevoie! Chiar și-așa, nici până astăzi contractul nu a fost semnat și există zvonuri că ar putea urma o anulare a procedurii.
 
Fără studii adecvate, fără proiectare și fără un orizont clar, tronsonul Tărgu Mureș – Ditrău – Neamț e în aer momentan…
 
Șanse ca Studiile și proiectarea să fei gata în 2019 sau măcar 2020: ZERO.
 

PROMISIUNEA: „Tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni (Val. estimată: 1.129 mil. Euro). Perioadă realizare SF + PT: 2017-2019. Perioadă execuție lucrări: 2019 – 2022.”

STADIUL ACTUAL: Realizarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic nici măcar nu a fost scoasă la licitație! Iar pe acest tronson nu s-a întâmplat nimic concret, chair dacă guvernul Dăncilă a „băgat” autostrada într-un nou plan de Parteneriat – Public – Privat.
 
Practic, timp de un doi ani guvernele PSD nu au făcut nimic pentru acest tronson, ar mai apoi cabinetul Dăncilă a lansat în mai 2019 prin PPP secțiunea DN2 – Lețcani (iași Vest) – 68 de km. Pe 8 august s-au depus ofertele, patru asocieri de firme turcești și chinezești.
 
Fără SF sau proiect tehnic, șansele ca lucrările să demareze măcar în 2020: ZERO.
 
 
PROMISIUNEA: „Câmpia Turzii – Târgu Mureş – la nivel de autostradă (224,94 mil Euro, FEN+BS). Perioada: 2017-2018”

STADIUL ACTUAL: Pe 52 de km din cei 56 se lucrează încă dinaintea venirii PSD la guvernare. Pe 13 km de la Ungheni la Iernut traficul a fost deschis în septembrie 2018, fără ca lotul Iernut-Chețani să fie și el gata. Șansele ca acest trons să fie gata în 2019 sunt minime, n timp ce lotul Chețani – Câmpia Turzii ar putea fi gata abia la final de 2020.
 
Circa 4,5 km de lângă Târgu Mureș sunt în curs de licitare încă din octombrie 2016 și nici până acum nu s-a semnat un contract!
 
Șansele ca această autostradă să fie gata complet măcar în 2020: ZERO.
 

PROMISIUNEA: „Modernizare Centură Bucureşti (A1-DN7, A2-DN2) (53,80 mil Euro, FEN+BS). Perioada: 2017-2018”.

STADIUL ACTUAL: Pe cei 9 km între A1 și DN7 a fost deschisă la patru benzi în toamna lui 2017, după patru ani de lucrări, dar proiectul tot n-a fost finalizat, iar contractul a fost reziliat la final de 2018. Practic, circulația în continuare se defășoară pe un strat temporar de asfalt și nu pe stratul final de uzură… Pentru finalizarea lucrărilor CNAIR ar trebui să facă o nouă licitație (a treia!).
 
Pe Sectorul A2-DN2 – circa 11 km – licitația a fost reluată în aprilie 2017 și în august anul trecut s-au depus ofertele, iar apoi proiectul a fost îngropat în licitații și ofertele au ajuns să fie reevaluate. Nici până în ziua de azi nu există contract semnat.
 
Șanse ca cele două proiecte să fie gata măcar la final de 2020? ZERO.
 
 
FOTO: Harta drumului de mare viteză pe relația Nord – Sud în Moldova
 
 
„Coridorul IX paneuropean, prin realizarea unor tronsoane de drum/valoare estimată”:

PROMISIUNEA: „Drumuri expres: Ploieşti-Buzău (254,800 mil Euro), Buzău – Focşani (282,36 mil. Euro), Focşani – Bacău (428,3 mil Euro), Bacău – Paşcani (388,95 mil Euro) – FEN+BS; Perioada SF si PT: 2017-2018. Execuție lucrări: 2019-2021”.

STADIUL ACTUAL: De doi ani a avut nevoie Compania de Drumuri să contracteze lucrările de realizare SF și Proiect Tehnic – atenție, nu de execuția propiu-zisă – pentru toate cele patru tronsoane care ar urma să asigure relația rutieră de mare viteză pe axa Nord – Sud în Moldova. Abia la finald e 2018//început de 2019 au fost contractate tronsoanele și termenele de finalizare sunt de câte 24 de luni pentru fiecare.
 
Singurul contract semnat pentru lucrări vizează centura Bacăului (32 de km), dinc are 16 km se suprapune cu autostrada A7 – practic primii kiloemtri de autostradă din Moldova. Contractul a fost semnat la final de 2018 și lucrările au demarat în forță în luna martie. Constructorul este firma locală UMB și, dacă se va păstra actualul ritm, proiectul va fi gata în 2020.
 
 
PROMISIUNEA: „Drumuri expres: Paşcani – Suceava (289,99 mil Euro), Suceava – Siret (196,20 mil.Euro) – FEN+BS;”

STADIUL ACTUAL: Nimic. ZERO.
 

PROMISIUNEA: „Legătura A3 – Aeroport Henri Coandă (43,11 mil Euro, FEN+BS) Perioada: 2017-2019.”

STADIUL ACTUAL: Lansată în noiembrie 2016, pe vremea guvernării Cioloș, licitația pentru SF și Proiect Tehnic a suferit nu mai puțin de 15 (!) amânări în 2017 pentru depunerea ofertelor. Ofertele au fost depuse în iulie anul trecut și apoi au urmat alte 13 (!) amânări în ceea ce privește evaluarea ofertelor. Nici până azi nu este măcar atribuit contractul, darămite semnat.
 
Șanse ca această legătură să fie gata măcar în 2022? ZERO.
 
FOTO: Randare 3D – Cum ar putea arăta Podul de la Brăila

PROMISIUNEA: „Constanţa – Tulcea – Brăila (+ pod peste Dunăre) (1141,88 mil. Euro, FEN+BS).”

STADIUL ACTUAL: Pe scurt, drumul Constanța – Tulcea – Brăila e în aer. Singura componentă pentru care s-au făcut pași concreți este Podul peste Dunăre, care a fost contractat în 2018 și unde, în prezent, cu ceva întârzieri din cauza relocării cu întârziere a utilităților, lucrările sunt în toi.
 
Licitația pentru realizarea Podului de la Brăila și a circa 22 de km de drum adiacent a fost lansată în mai 2017, iar în ianuarie 2018 a și fost semnat contractul cu asocierea Astaldi – IHI Infrastructure Systems pentru circa 433 milioane de euro.
 
 
FOTO: Traseul drumului expres Craiova – Pitești
 
PROMISIUNEA: „Autostradă (sic!): Pitești – Craiova. Perioada realizare SF+PT: 2017-2018. Execuție lucrări: 2019-2021.”

STADIUL ACTUAL: La câteva luni de la preluarea guvernării, cabinetul Grindeanu a anulat licitația lansată din timpul Guvernării Cioloș pentru revizuirea SF-ului pentru autostrada Pitești – Craiova, și a decis să lanseze direct licitații de execuție pentru drumul expres Pitești – Craiova, în baza unor studii vechi din 2007.
 
Pe repede înainte, ignorând toate avertizările experților independenți și a societății civile, Compania de Drumuri a deschis în octombrie 2017 ofertele pentru cele 4 tronsoane ale drumului expres (NU autostradă!). În mod previzibil au urmat contestații pe seama documentației (dar și a modelului de contract propus, detalii aici). Din cauza problemelor constatate, doar două tronsoane (T1 și T2) au putut fi contractate la finalul lui 2018, iar primele lucrări au demarat timid în mai 2019.
 
Pentru celelalte două tronsoane (64 de km în total),Justiția s-a pronunțat definitiv asupra unor contestații, iar Compania de Drumuri a fost obligată să reia de la zero licitațiile. Abia din din iulie, respectiv octombrie, CNAIR a relansat licitațiile pentru T4, respectiv T3.
 
Cu alte cuvinte, nici o mașină nu va circula prea curând pe vreun drum de mare viteză între Pitești și Craiova.
 

PROMISIUNEA: „Bucureşti – Giurgiu (41,25 mil. Euro, FEN+BS) Perioada: 2018-2019.”

STADIUL ACTUAL: Compania de Drumuri a reușit să asfalteze cei 600 de metri de după intrarea în țară, preluând bucata de drum de la Primăria Giurgiu…
 
 
Bilanț final după 32 luni de guvernare PSD-ALDE:
 
  • Km de autostradă deschiși circulației la 31 decembrie 2016: ~735
  • Km de autostradă deschiși circulației la 10 octombrie 2019: ~829 (+94 km din care 94 km din proiecte lansate anterior și 0 km lansați și finalizați în timpul perioadei de guvernare)
 
Autostrăzi deschise în perioada 2017-2018-2019 (septembrie):

07.03.2017 – A1 Lugoj – Deva, Lot 2 – 15 km (finalizați încă din decembrie 2016, guvernarea Cioloș) – proiect început în: 2013

30.07.2018 – A10 loturile 3 și 4 (Aiud-Turda) – 28,75 km – proiect început în: 2014

28.09.2018 – A3 Pod Gilău și A3 Gilău-Nădășelu- 0,766 km + 8,7 km = 9,466 km – proiect început în: 2013

12.12.2018 – A3 Iernut-Ogra și Ogra-Ungheni – 3,6 km + 10,1 km = 13,7 km – proiect început în: 2015

14.12.2018 – A3 Petricani – Centura Capitalei – 6,5 km – proiect început în: 2015

13.08.2019 – A1 Lugoj – Deva, Lot 4 – 22 km – proiect început în: 2013

 
 
NOTĂ: Acest articol tratează DOAR acele proiecte care sunt precizate în programul de guvernare publicat inițial de PSD. În realitate însă mai există și alte proiecte de infrastructură rutieră care au suferit amânări și tergiversări. Printre ele amintim: Centura Sucevei, drumul expres spre Sudul Litoralului pe lângă Techirghiol, centura Mihăilești, centura Timișoarei, Pasajul Domnești etc.
 
În plus, există și alte proiecte care au fost lansate de Guvernarea PSD și care nu apăreau inițial în programul de guvernare. Dintre acestea amintim drumul expres Brăila – Galați (10 km) sau centura Galațiului. (33 km), pasajul Mogoșoaia sau pasajele de pe centura Sud a Capitalei.