- Cum să prepari cea mai sănătoasă cafea
- În ciuda interdicției, Italia pregătește terenul pentru dezvoltarea reactoarelor nucleare
- Gigi Becali, pe listele AUR la alegerile parlamentare
- Criminalitatea în Occident, o provocare în creștere
- Promenada împărătesei Sissi și reabilitarea cădițelor cu apă termală la Băile Herculane
AMATOR ………..La Festivalul Internațional GEORGE ENESCU
Autor: Irina Hasnas
9 septembrie 2015
Amator, poate surprinde această titulatură ce definește iubitor, admirator și cunoscător, în această postură mă aflu și eu la cea de a XXII-a ediție a Festivalului Internațional ”George Enescu” o ediție comemorativă -4 mai 1955 este data la care ne-am despărțit de George Enescu violonistul, pianistul, profesorul,dirijorul, prietenul nu și de creația lui pe care din ce în ce o descoperim,o redescoperim și ne dăm seama de marea sa valoare culturală,de profunzimea și proiecția temporala a ei.
Așadar s-au scris primele opt pagini din cel de al XXII-lea volum al Festivalului GEORGE ENESCU ce a debutat în 1958 ca un omagiu adus creatorului român. Demersul meu are o conotație sintetizată astfel …..Întru (re ) descoperirea universului creator enescian.
Pe prima filă a fost înscris concertul Orchestrei Române de Tineret, sub bagheta tânărului dirijorul estonian Kristjan Jarvii, o deschidere aflată sub semnul tinereții și frumuseții, a miracolului și a mirajului.
Primul opus interpretata fost Rapsodia I de George Enescu într-o versiune interesantă cu dimensiuni artistice ce veneau, parcă, dintr-o lume a basmelor românești cu vibrații expresive estoniene. Fiecare motiv, fiecare frază muzicală avea o conotație deosebită în cadrul amplului discurs . Este greu de imaginat ce se mai poate releva , ce detaliu inedit se mai poate descoperi în acest opus și totuși …….noi culori, noi semnificații, noi unghiuri de vedere asupra unor melodii vechi au fost descoperite de foarte tinerii povestitori.
Dirijorul Zubin Mehta , cel mai fidel oaspete al Festivalului ( prima oară ne-a vizitat în 1964 ) a venit și la această ediție împreună cu prietenii săi, membrii Filarmonicii din Israel. Opusul enescian ales a fost Poemul vocal- simfonic VOX MARIS ,solist -tenorul Marius Vlad Budoiu. Li s-au alăturat și Corul Filarmonicii GEORGE ENESCU,condus de Iosif Ion Prunner.
Dirijorul a conturat atmosfera relevată de discursul muzical al partiturii într-o manieră personală, interesantă. Fin cunoscător al creației secolului al XX-lea, Zubin Mehta a integrat acest opus în circuitul valorilor internaționale.
Simfonia a IV-a de George Enescu ( definitivarea proiectului orchestral semnată de Pascal ) a fost prezentă pe afișul Festivalului în versiunea Orchestrei simfonice a Filarmonicii GEORGE ENESCU . Compozitorul și dirijorul Peter Ruzicka, unul dintre promotorii creației enesciene în diverse spații europene s-a aflat la pupitru. Versiunea pe care au oferit-o publicului a avut multiple rezonanțe de spiritualitate germanică.
Periplul primei săptămâni în universul creației enesciene s-a încheiat cu Simfonia de cameră op 33 în Mi major, o sinteză a operei Maestrului de la Liveni .Din păcate versiunea propusă de un ansamblu din cadrul Capelei de Stat din Dresda a avut, parcă, o distanță față de esența partiturii originale.
Aș dori să remarc faptul că opera componistică a lui George Enescu mai trebuie descoperită de interpreții timpului nostru.
George Enescu numai este un compozitor EXOTIC, este unul perfect integrat în spiritualitatea timpului său și în spațiul european.
Post-scriptum
Minunate au fost momentele petrecute în compania legendelor acestui secol – dirijorii ZUBIN MEHTA,SIMON RATTLE și mai tânărul lor coleg CHRISTIAN THIELEMANN și a orchestrelor pe care le-au condus -Filarmonica din Israel, Filarmonica din Berlin și Capela de stat din Dresda .
Duminică 6 septembrie la Ateneul Român pianista Elisabeth Leonskaya a susținut un recital În Memoriam Sviatoslav Richter cu un program ce a inclus lucrări de Johannes Brahms,Franz Schubert iar ca bis-uri Franz Liszt, Claude Debussy și George Enescu.
La final solista ne-a declarat că evoluează pe scena Ateneului Roman încă de la vârsta de 18 ani când a câștigat Premiul întâi la Concursul George Enescu secțiunea pian -1964 iar fiecare revenire în România are pentru ea multiple conotații sentimentale deoarece părinții ei sunt originari din Republica Moldova.
Al doilea capitol din volumul acestui Festival se va scrie săptămâna următoare -paragrafe marcante – Orchestra simfonică din San Francisco, LSO ,Orchestra simfonică din Sankt -Petersburg, Orchestra de Cameră din Paris ……..și multe alte întâlniri dragi.
Irina Hasnas