- Autoritatea de concurență din Marea Britanie acuză Google de tactici anticoncurențiale pe piața de publicitate
- Progrese semnificative în înțelegerea depresiei
- Salvarea pădurilor presupune mai mult decât a planta copaci
- Sérgio Mendes, legenda braziliană a bossa nova, a murit la vârsta de 83 de ani
- Cel mai rapid supercomputer din lume își depășește limitele
Agenda Festivalului George Enescu – 31 august
Celor care au fost în Sala Ateneului Român în după-masa zilei de 31 august li s-a oferit un eveniment muzical de cea mai înaltă ținută artistică: Filarmonica Cehă a demonstrat din nou că este o orchestră de primă mărime, iar austriacul Manfred Honeck (64 ani) un dirijor de marcă aflat la zenitul carierei. Simfonia nr. 1 în Do major de Beethoven a avut o eleganță și prospețime rară, Fantezia „Rusalka” de Dvorak (elaborată chiar de dirijorul serii, întrucât compozitorul nu a lăsat o suită din opera amintită) a fost o revelație, iar poemul simfonic „Vox maris” („Glasul mării”) de George Enescu a beneficiat de o interpretare de referință, pe care ne-am dori să o vedem inclusă pe un CD oficial. Corul Filarmonicii „G. Enescu” (maestru de cor: Ion Iosif Prunner) a avut o contribuție esențială, iar tenorul Cosmin Ifrim (45 ani) o prestație excepțională în rolul matelotului, pe care îl interpretează pentru a treia oară consecutiv în cadrul Festivalului Enescu, după edițiile din 2019 (alături de London Symphony Orchestra, dirijor: Gianandrea Noseda) și 2021 (Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Maghiare, dirijor: Christian Badea).
După terminarea concertului de la Ateneu melomanii de cursă lungă au avut ocazia de a asculta, la Sala Mare a Palatului, London Symphony Orchestra, sub bagheta dirijorului titular, Sir Simon Rattle (68 ani), într-un program alcătuit din două compoziții mai rar interpretate: „Voix de la nature” („Vocea naturii”), un poem simfonic sensibil dar nespectaculos de George Enescu, și Simfonia „Turangalila” de Olivier Messiaen, lucrare amplă în zece părți, concepută ca un fel de omagiu adus iubirii cosmice, care necesită o orchestră de 95 de muzicieni, incluzând și ondes martenot, un precursor al sintetizatorului. Cynthia Millar, care a cântat la acest instrument, are la activ peste 200 de interpretări ale capodoperei lui Messiaen pe intregul mapamond, multe din acestea alături de Peter Donohoe, pianistul serii. Deși lucrarea lui Messiaen are sonorități mai greu accesibile unui public larg, auditoriul a apreciat din plin muzica, izbucnind în aplauze frenetice deja după partea a cincea (din cele zece).
Autor: Matei Pop