- Autoritatea de concurență din Marea Britanie acuză Google de tactici anticoncurențiale pe piața de publicitate
- Progrese semnificative în înțelegerea depresiei
- Salvarea pădurilor presupune mai mult decât a planta copaci
- Sérgio Mendes, legenda braziliană a bossa nova, a murit la vârsta de 83 de ani
- Cel mai rapid supercomputer din lume își depășește limitele
„4 Discursuri”, un nou performance de excepție
Performance-ul work in progress „4 Discursuri” – Olga Malâșeva, Nicoleta Lefter, Vlaicu Golcea și Mihai Păcurar – face parte din seria de spectacole experimentale inițiată de creart /Teatrelli, fiind al treilea din acest an, după „INT. EXT” și „Băiatul văduvă”. Instalația-performance intră în intimitatea provocărilor aduse de pandemieși cu precădere de perioada carantinei. Reprezentațiile din 17 și 18 iulieaduc publicului spre vizionare prima etapa de lucru a spectacolului.
Perfomance-ul „4 Discursuri” îi readuce pe aceeași scenă pe trei dintre cei mai avangardiști artiști ai momentului: Nicoleta Lefter, Vlaicu Golcea și Mihai Păcurar. Concepută după piesa „Free Hugs”de Olga Malâșeva, în traducerea Ralucăi Rădulescu, instalația-performance este în fapt contextul în care 4 artiști își expun discursurile specifice artei lor simultan și în același spațiu performativ. În mod neobișnuit uzanțelor, spectacolul nu este unul croit, în stil clasic, după text, ci propune mai degrabă o structură de tip dezbatere pe care o inițiază de facto mecanismele specifice fiecărei dintre cele patru arte prezente în același spațiu: arta dramaturgiei, arta prezenței performative, arta vizuală și arta sunetului.
Publicul este, astfel, invitat la o expunere polifonică, democratică, al cărei scop principal este să chestioneze și să investigheze actuala problematică pandemică: individ versus societate versus sistem politic versus politici consumeriste sau militantiste.Punctul de pornire al instalației – performance, „FreeHugs” de Olga Malâșeva, este prima piesă contemporană a unui autor din Kazahstan tradusă în limba română și abordată pe o scenă din România, fiind scrisă chiar în perioada primului val al pandemiei de coronavirus.
„Am scris această piesă în momentul în care am fost nevoită să mă întorc în Kazahstan dintr-o călătorie de lucru, din cauza instituirii măsurii de carantină. Este un fel de autoficțiune,o poveste despre pierderea controlului și despre experiențele noastre comune în carantină.”, declară Olga Malâșeva.
Scrisă în martie 2020, înainte de a fi abordată pe scena Teatrelli, piesa a mai fost prezentată la festivalul Corona Drama (Sankt Petersburg, teatrul TSEKH), la Festivalul Hear me (Moscova, Teatr.doc) și la Festivalul Drama.kz (Almaty, teatrul Artishock). Premiera internațională a avut loc în decembrie 2020 la Transforma Cultural Space din Almaty, în regia lui Sergey Teifel.
Reprezentațiile aferente primei etape de lucru a spectacolului „4 Discursuri” vor avea loc pe 17 si 18 iulie, de la ora 19.30. Biletele sunt disponibile pe Eventbook.
În completarea performance-ului, la Galeria creart se va deschide, începând cu data de 17 iulie, expoziția „Inevitabil” a artistei Denisa Berceanu, curatoriată de Cristina Milea (câștigătoarea premiului UNITER pentru cea mai bună scenografie în 2020), care face trimitere tot la trăirile din perioada pandemică.
„Inevitabil reprezintă un amalgam de trăiri dintr-o perioadă lungă, incertă și apăsătoare. Ilustrațiile acoperă un spectru larg de sentimente personale transpuse visual într-o formă clară, repetitivă, dar, totodată, cu accente și dinamici variate. Asemănătoare sau diferite, fiecare inimă redă întâmplările unei zile din izolare.”, mărturisește Denisa Berceanu.
„Inevitabil este o amprentă lăsată într-un cocon sub o pernă din 2020, într-un apartament dintr-o lume care a trăit la unison un atac de cord spiritual. Paletă a stărilor de spirit de la alb la negru cu valoare de ‘puncte comune’, hașurate într-un ciclu de regenerare propriu.” – explică scenografa Cristina Milea, curatorul expoziției.